Prospectus

nl en

Millenarian Kingship in the Great Islamic Empires

Course
2024-2025

Toegangseisen

De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.

Beschrijving

Eind zestiende eeuw AD: in de Islamitische jaartelling naderen we het einde van het eerste millennium AH. Het is een tijd van grootschalige veroveringen en intensieve globalisering. Van het Osmaanse Rijk in het Westen tot aan Java in het Oosten wordt de lange zestiende eeuw gekarakteriseerd door charismatische vorsten die op de valreep van het nieuwe millennium een nieuwe wereldorde inluiden. Samen met avant-garde intellectuelen ontwerpen deze sultans een nieuwe inclusieve ideologie: een nieuw messiaans koningschap dat voortbouwt op de politieke ideeën van de oude Grieken, Perzen, Arabieren, en Mongolen. In een poging meer algemene patronen te ontwaren, bezien we eerst in hoge vogelvlucht de Islamitische wereld anno 1600. Dit zal leiden tot een gezamenlijk onderzoekkader van vragen, dat vervolgens per student en per casus zal worden uitgewerkt. Veel van deze casussen zijn relatief goed onderzocht, maar zelden of nooit in samenhang met elkaar! Met andere woorden, dit college gaat verder dan de bekende Eurocentrische en Islamocentrische clichés en biedt daarmee een verrassend nieuw perspectief op de geschiedenis van de Islamitische wereld aan de vooravond van de Europese expansie.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

De student kan:

  1. een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
  2. een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
  4. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  5. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
    -bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties;
    -in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese Expansie en globalisering: voor het ontstaan van wereldomvattende netwerken die een steeds intensievere circulatie van mensen: dieren, gewassen, goederen en ideeën bewerkstelligen, en de centrale rol van de Europese expansie daarin vanaf circa 1500.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht;
    -bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen;
    -en in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese Expansie en globalisering: voor het combineren van historiografische debatten met empirisch onderzoek in primaire bronnen en/of het verbinden van gescheiden historiografische tradities door middel van innovatieve vraagstelling.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. leert hoe men een vergelijkend onderzoek moet opzetten;
  2. leert hoe men toegang kan krijgen tot relevante bronnen voor de politieke geschiedenis van de Islamitische wereld;
  3. krijgt inzicht in vroegmoderne staatsvormingsprocessen in de Islamitische wereld;
  4. krijgt inzicht in de politiek-religieuze theorieën van de Islamitische wereld;
  5. krijgt inzicht in de wereld van de vroegmoderne Islamitische hoven.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dient je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 5, 6-12

  • Opdracht 1: literatuurbespreking
    getoetste leerdoelen: 1, 5-7, 9-12

  • Opdracht 2: mondelinge presentatie deelgebied
    getoetste leerdoelen: 3-4, 6-12

  • Opdracht 3: werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
    getoetste leerdoelen: 2-4, 6-12

Weging

  • Participatie: 10 %

  • Opdracht 1: samenvatting handboek en gekozen regio = 20 %

  • Opdracht 2: voortgangsrapportage = 20 %

  • Opdracht 3: werkstuk = 50 %

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Deadlines

Voor het inleveren van de opdrachten en het werkstuk geldt de deadline, zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.

Inzage en nabespreking

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Handboeken:

  • A. Azfar Moin, The Millennial Sovereign: Sacred Kingship and Sainthood in Islam (New York: Columbia University Press, 2012). [UB on-line beschikbaar]

  • De literatuur wordt tijdens het college aangevuld met meer specifieke literatuur voor specifieke regio’s

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Bij onvoldoende belangstelling kunnen werkcolleges geannuleerd worden en maken studenten in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.

Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

Niet van toepassing