Prospectus

nl en

Brothers in Arms. The Americans and the Dutch in the trans-Atlantic Revolutionary Era, c. 1760-1815

Course
2024-2025

Toegangseisen

De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.

Beschrijving

In 2026 is het 250 jaar geleden dat de Amerikaanse Revolutie uitbrak. De Amerikaanse Revolutie veroorzaakte een schokgolf in de gehele westerse wereld en maakte ook in de Republiek der Verenigde Nederlanden diepe indruk. Nederlanders volgden de ontwikkelingen in Amerika met grote belangstelling en lieten zich inspireren door hun revolutionaire ideeën. Andersom toonden de Amerikanen grote interesse in de politiek en geschiedenis van de Republiek: de Nederlandse Republiek en de Opstand konden mogelijk dienen als voorbeeld voor de stichting van hun Amerikaanse republiek. Daarnaast waren kooplui, bankiers en diplomaten druk in de weer om diplomatieke en handelsrelaties aan te knopen.

In dit werkcollege bestuderen we de politieke, financiële en sociale interacties tussen Amerikanen en Nederlanders in het revolutietijdvak en de geschiedschrijving over dit onderwerp. Daarbij besteden we in het bijzonder aandacht aan de transnationale uitwisseling van ideeën. 

Podcast
De studenten voeren in dit college zelfstandig een onderzoek uit en schrijven een werkstuk. Daarnaast duiken we samen de podcaststudio in om onze onderzoeksresultaten te verwerken in een podcastreeks.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

De student kan:

  1. een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
  2. een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
  4. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  5. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
    bij de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis: voor staatsvorming, identiteit, en politieke cultuur van Nederland en de Nederlandse overzeese gebieden vanaf de zestiende eeuw.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis: voor primaire bronnen en diachrone nationale geschiedenis.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. heeft kennis opgedaan van de politieke, culturele en intellectuele ontwikkelingen in het revolutietijdvak, met name in de relatie tussen Amerika en Nederland;
  2. maakt kennis met achttiende- en negentiende-eeuwse bronnen die gerelateerd aan dit onderwerp
  3. leert wetenschappelijk onderzoek aan een breder publiek te presenteren en doet zo ervaring op in publieksgeschiedenis en wetenschapscommunicatie;
  4. doet ervaring op met het maken en produceren van een podcast.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
    getoetste leerdoelen: 2-4, 6-9

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-4, 5

  • Participatie en opdrachten
    getoetste leerdoelen: 5

  • Podcast-opdracht
    getoetste leerdoelen: 1, 10-11

Weging

  • Werkstuk: 60 %

  • Presentatie, opdrachten en participatie: 20 %

  • Podcast-opdracht: 20 %

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn en alle opdrachten moeten zijn ingeleverd.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspacecursus.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.

Literatuurlijst

Literatuur wordt later bekend gemaakt

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.

Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

nvt