Prospectus

nl en

History of American Revolutions

Course
2024-2025

Toegangseisen

De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis definitief vast.

Beschrijving

De Amerikaanse Revolutie wordt traditioneel beschouwd als een nobele vrijheidsstrijd waarbij dertien opstandige koloniën van het Noord-Amerikaanse vasteland de onafhankelijkheid van het Britse Rijk uitriepen en een vreedzame, democratische republiek stichtten, gebaseerd op het principe ‘all men are created equal’.

In werkelijkheid was het een rommelige, gewelddadige, verwarrende en multi-dimensionele reeks conflicten die veel verschillende worstelingen tegeljik omvatte. De maatschappelijke en politieke opwelling die uiteindelijk in de Amerikaanse Revoluties—meervoud—uitmondde ging over veel meer dan belastingen en de macht van Parliament. Het ging over land, de frontier, slavernij, empire, burgerschap, politieke vertegenwoordiging en federale eenwording. De revoluties omvatten imperialistische oorlogen (tussen verscheidene Europese mogendheden); continentale veroveringsoorlogen (tussen kolonisten en inheemse Amerikanen); burgeroorlogen (tussen separatisten en loyalisten); klassenoorlogen en slavenopstanden; en ideologische conflicten. De gewelddadige origine van de Verenigde Staten verliep allesbehalve ordentelijk—het destabiliseerde de Atlantische wereld gedurende ruim een halve eeuw. De onopgeloste conflicten van de Amerikaanse Revoluties leidden in de jaren 1860 tot nóg een bloedige burgeroorlog en veroorzaken tot op de dag van vandaag nog altijd problemen in de Amerikaanse samenleving.

Dit vak richt zich op de Amerikaanse Revoluties vanuit verschillende perspectieven. De focus ligt op de kritische analyse van primair bronnenmateriaal (beschikbaar via digitale databases). In het bijzonder wordt aandacht besteed aan bronnen die licht werpen op verschillende perspectieven op het revolutionaire tijdperk—niet alleen die van de patrottische leiders van de onafhankelijkheidsstrijd maar ook die van o.a. loyalistische kolonisten, inheemse Amerikanen, frontier kolonisten en tot slaaf gemaakte Afro-Amerikanen. Studenten nemen deel aan wekelijkse seminars, geven een mondelinge presentatie en schrijven een werkstuk gebaseerd op probleemgestuurd bronnenonderzoek.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

  1. een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.
  2. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.
  4. bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.
  5. bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.
  6. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
    • bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties;
    • in het bijzonder bij de track Amerikaanse Geschiedenis: voor Amerikaans exceptionalisme; de VS als multiculturele samenleving en de uitwerking daarvan in de historiografie, de intellectuele wisselwerking tussen de VS en Europa;
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht;
    • bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen;
    • in het bijzonder bij de track Amerikaanse Geschiedenis: voor exceptionalisme; analyseren van historiografische en intellectuele debatten.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. verkrijgt inzicht in de geschieidenis van de oorzaken, het verloop en de gevolgen van de Amerikaanse Revolutie;
  2. verkrijgt inzicht in relevante historiografische debatten;
  3. verkrijgt ervaring in het geven van een mondelinge presentatie over zijn/haar eigen onderzoek naar een zelfgekozen subthema van de Amerikaanse Revolutie.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
    getoetste leerdoelen: 1-5, 8-11

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-5, 9-11

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 6

  • Opdracht 1 (literatuurrecensie essay)
    getoetste leerdoelen: 7, 9, 10

  • Opdracht 2 (bronanalyse essay)
    getoetste leerdoelen: 3-5, 11

Weging

  • Werkstuk: 70%

  • Referaat: 10%

  • Participatie: (meegerekend in de cijfers opdrachten 1 & 2)

  • Opdracht 1: 10%

  • Opdracht 2: 10%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eisen en dat het werkstuk voldoende moet zijn en aan alle opdrachten voldaan moet worden (als een student bijvoorbeeld geen mondelinge presentatie geeft, krijgt hij/zij geen eindcijfer).

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in het desbetreffende collegeschema op Blackboard.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

  • Alan Taylor, American Revolutions: A Continental History, 1750-1804 (New York: Norton, 2016).

  • Aanvullende literatuur wordt door de docent beschikbaar gemaakt.

Inschrijven

De inschrijving verloopt via een invulformulier dat alle Geschiedenisstudenten op de dag dat de inschrijvingen opengaan, toegestuurd krijgen.
Bij onvoldoende belangstelling kunnen seminars geannuleerd worden en maken studenten in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

geen