Prospectus

nl en

Een succesvolle democratie? De geschiedenis van de Bondsrepubliek Duitsland

Course
2024-2025

Toegangseisen

De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis definitief vast.

Beschrijving

Let op: Deze cursus wordt voornamelijk in het Nederlands gegeven. De docent zal regelmatig overschakelen naar het Engels, maar studenten kunnen gedurende de hele cursus in het Nederlands spreken.

Na een moorddadige dictatuur die Duitsland en een groot deel van Europa ruïneerde, heeft de Bondsrepubliek Duitsland zich ontwikkeld tot een welvarende democratie. We analyseren politieke, sociale en culturele keerpunten in de geschiedenis van (West-)Duitsland sinds de Tweede Wereldoorlog om te begrijpen hoe een land waarvan de bevolking aanvankelijk positieve herinneringen had aan het Derde Rijk, geleidelijk een liberale orde omarmde te midden van groeiende welvaart en alomtegenwoordige sociale verandering. Tegelijkertijd besteedt de cursus aandacht aan de deling van Duitsland tussen 1949 en 1989, waarvan de vele gevolgen tot op de dag van vandaag voelbaar zijn. We behandelen politieke, economische, sociale en culturele onderwerpen zoals het "uur nul" onmiddellijk na de oorlog, het "economische wonder", de "68ers", culturen van historisch geheugen en Duitsland na de eenwording.
De bijeenkomsten richten zich op vertaalde primaire bronnen. Elke bijeenkomst begint met een presentatie door studenten over een Duitse muziekvideo die het thema van de bijeenkomst introduceert. De cursus wordt beoordeeld aan de hand van deelname, een presentatie, alsmede een probleemgestuurd, op bronnen gebaseerd werkstuk.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

  1. een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.
  2. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.
  4. bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.
  5. bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.
  6. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort; bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties;
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht; bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. heeft een overzicht van de geschiedenis van de Bondsrepubliek, met inbegrip van haar sociale, culturele en politieke dimensies.
  2. is zich bewust van de belangrijkste historiografische kwesties met betrekking tot de geschiedenis van de Bondsrepubliek Duitsland

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Schriftelijk werkstuk (6000-7000 woorden, gebaseerd op probleemgericht onderzoek met gebruik van primaire bronnen, exclusief voorblad, inhoudsopgave, voetnoten en bibliografie)
    getoetste leerdoelen: 1-5, 8-10

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-5, 9

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 6, 7, 8-10

  • Opdracht 1: Inleveren voorlopige opzet werkstuk van 2 pagina's na tentamenweek
    getoetste leerdoelen: 1, 3, 4, 8-10

Weging

  • Werkstuk: 70%

  • Referaat: 10%

  • Participatie: 20%

  • Opdracht 1: moet ingeleverd worden. Kwaliteit van opdracht zal meegewogen worden in het eindcijfer van het schriftelijke werkstuk

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in het desbetreffende collegeschema op Brightspace.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Verplicht:

  • Peter C. Caldwell en Karrin Hansen, Germany Since 1945. Politics, Culture and Society (2018)

Inschrijven

De inschrijving verloopt via een invulformulier dat alle Geschiedenisstudenten op de dag dat de inschrijvingen opengaan, toegestuurd krijgen.
Bij onvoldoende belangstelling kunnen seminars geannuleerd worden en maken studenten in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

N.B. De herkansing zal aanzienlijk strenger worden beoordeeld vanwege de extra tijd die studenten hebben gehad om de herkansing te schrijven. Uitzonderingen kunnen alleen gemaakt worden als de student aan zijn studieadviseur heeft kunnen aantonen dat er verzachtende omstandigheden zijn, bijvoorbeeld een langere periode van ziekte.