Prospectus

nl en

You Are What You Eat (1800-now)

Course
2024-2025

Toegangseisen

De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Economische of Sociale Geschiedenis definitief vast.

Beschrijving

Veranderingen in eetcultuur (tussen 1800 en nu) zijn een goede lens voor de bestudering van maatschappelijke veranderingen (wereldwijd). Je kunt in het kader van dit vak kijken naar eetstoornissen en gezondheid(szorg), naar vegetarisme en geheelonthouding, naar veranderingen in productie, verkoop, mode en reclame, naar de invloed van migratie op eetcultuur, naar de rol van religie, gender, klasse en ethniciteit, of naar de wisselwerking met kolonialisme. Ideeën over mooi en gezond veranderden ingrijpend door de tijd heen. Overheden, organisaties en bedrijven, en technologische, politieke en economische veranderingen speelden allemaal een grote rol in wat mensen konden, wilden of moesten eten. Je kunt kijken naar de heel recente geschiedenis (laatste decennia) of die van rond 1800 en alles ertussen op basis van je interesse. Je hebt een keuze uit tal van bronnen waaronder kookboeken, romans, reclames, posters, en materiaal van organisaties en overheden.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

  1. een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.
  2. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.
  4. bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.
  5. bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.
  6. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
    • bij de afstudeerrichting Economische Geschiedenis: van de mondiale interactie van handelsnetwerken in de vroegmoderne tijd; de negentiende-eeuwse industrialisatie van Nederland in wereldhistorisch perspectief; en de political economy van de globaliserende economie in de twintigste eeuw;
    • bij de afstudeerrichting Sociale Geschiedenis: voor de verklaring van verschillen tussen groepen vanuit een vergelijkend (lokaal, regionaal of internationaal;  klasse, gender, etniciteit en religie) en de rol van individuen, groepen, bedrijven en (internationale) organisaties (inclusief kerken) in processen van insluiting en uitsluiting vanaf ca. 1500 tot nu.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht;
    • bij de afstudeerrichting Economische Geschiedenis: voor de toepassing van economische concepten in de geschiedschrijving, en inzicht in de interactie tussen beleid en economie; gebruik van zowel kwalitatieve als kwantitatieve bronnen;
    • bij de afstudeerrichting Sociale Geschiedenis: voor de toepassing van sociaal-wetenschappelijke concepten en het verwerven van inzicht in de interactie in sociale processen op basis van onderzoek in kwalitatieve als kwantitatieve primaire bronnen.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

  1. De student heeft kennis van debatten over eetcultuur in heel brede zin en de redenen waarom eetcultuur verandert.
  2. De student heeft kennis van bronnen die onderzoek naar eetcultuur gebruikt kunnen worden. Het gaat om kennis over de diversiteit aan bronnen die bij eetcultuuronderzoek mogelijk is.
  3. De student kan kritisch reflecteren over veranderingen in eetcultuur
  4. De student kan historische ontwikkelingen in verandering in eetcultuur koppelen aan hedendaagse debatten over eetcultuur
  5. De student kan met gedigitaliseerde bronnen werken.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
    getoetste leerdoelen: 1-5, 9-13

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-5, 9-11

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 6, 11

  • Opdracht 1 eerste opzet van het werkstuk: vraag formuleren)
    getoetste leerdoelen: 1, 2, 5, 9-13

  • Opdracht 2 (overzicht van de literatuur)
    getoetste leerdoelen: 1-3, 13

  • Opdracht 3 overzicht van bronnen die gebruikt zouden kunnen worden)
    getoetste leerdoelen: 3, 10, 11, 13

Weging

  • Werkstuk: 60%

  • Referaat: 5%

  • Participatie: 5%

  • Opdracht 1: 10%

  • Opdracht 2: 10%

  • Opdracht 3: 10%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoasls aangegeven het desbetreffende collegeschema op Brightspace.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Literatuur bestaat uit artikelen die via de bibliotheek kunnen worden gedownload waaronder:

  • Schrover Marlou, Mestdag Inge, Otterloo Anneke van & Zeegers Chaja (2005), Lekker. Waarom knoflook niet meer vies is. In: Hoving Isabel, Dibbits Hester & Schrover Marlou (Eds.), Veranderingen van het alledaagse. Cultuur en migratie in Nederland. Den Haag: Sdu Uitgevers. 77-112. https://scholarlypublications.universiteitleiden.nl/handle/1887/13906

Inschrijven

De inschrijving verloopt via een invulformulier dat Geschiedenisstudenten toegestuurd krijgen op de dag dat de inschrijvingen opengaan.
Bij onvoldoende belangstelling kunnen seminars geannuleerd worden en maken studenten in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

nvt