Prospectus

nl en

Humans, Animals, Seasons and Climate in the Middle Ages

Course
2024-2025

Toegangseisen

De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Middeleeuwse Geschiedenis definitief vast.

Beschrijving

Mensen en dieren leefden vrij dicht op elkaar in Europa in de late Middeleeuwen. In de stad kwam je regelmatig paarden, varkens en schapen tegen, zelfs onder één dak met mensen. Dit komt omdat dieren een belangrijke bron van energie en vermaak waren voor mensen: om te eten, om je mee te verplaatsen, voor zwaar werk, voor warme kleding, en voor gezelschap en spel. Daarnaast waren ook niet-gedomestificeerde knaagdieren, vogels, insecten en parasieten volop aanwezig. Mensen in middeleeuwen, op het platteland en in de stad, waren dan ook voortdurend bezig om het natuurlijke leven te proberen naar hun hand te zetten: door landbouwpraktijken; onderhoud van bossen en rivieren; door de ontwikkeling van natuurlijke en spirituele pesticiden; en door regels die aan de eigenaren van dieren opgelegd werden. Ze maakten daarbij gebruik van de kennis van de seizoenen, het weer en klimaat. Zulke activeiten maakten consumptie en bevolkingsgroei mogelijk en grepen tegelijk in in ecologische systemen.

In dit seminar staat deze wisselwerking tussen cultuur, natuur en economie centraal. Vragen die aan de orde komen, zijn: Hoe kunnen we als historici biodiversiteit in de middeleeuwen onderzoeken? Welke kennis verzamelden middeleeuwse mensen van natuur, klimaat en ecologische processen en hoe verhield die kennis zich tot religieuze ideeën? Welke maatregelen troffen ze om de natuur naar hun hand te zetten en natuurlijke bronnen te benutten? Hoe wapenden ze zich tegen natuurrampen zoals overstromingen, droge zomers en mislukte oogsten? Welke gevolgen hadden deze ingrepen in ecosystemen? In ons college komen onder meer ordonnanties, kronieken, rekeningen, heiligenlevens, en traktaten langs.

Voorafgaand aan het college is er een entreetoets. Lees Richard Hoffmanns An Environmental History of Medieval Europe (Cambridge, 2014) en beantwoord de vragen op Brightspace (te vinden onder ‘Entreetoets’). Lever je antwoorden een dag van tevoren in op Brightspace.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

  1. Een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.
  2. Een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.
  4. bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.
  5. bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.
  6. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Seminar behoort, meer specifiek bij de afstudeerrichting Middeleeuwse Geschiedenis: van de middeleeuwse grondslagen van de Europese geschiedenis; in het bijzonder van etniciteit, staatsvorming, internationale handel en scheepvaart, en contacten met de buiten-Europese wereld.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Middeleeuwse Geschiedenis voor het gebruik van laatmiddeleeuwse administratieve bronnen en geschiedschrijving met betrekking tot de Nederlanden in brede zin; paleografie, bronnenkunde.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. verwerft inzicht in interdisciplinaire benaderingen van de geschiedenis van biodiversiteit, ecologische processen en klimaat;
  2. leert in primaire bronnen voor de middeleeuwse geschiedenis op methodologisch verantwoorde wijze zelfstandig onderzoek te doen naar een aspect van het collegethema, en daar op formeel correcte wijze mondeling en schriftelijk verslag van te doen;
  3. verwerft inzicht in de belangrijkste methodes om interacties tussen mensen, flora en fauna te onderzoeken in relatie tot milieu en klimaat.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
    getoetste leerdoelen: 1-5, 7-11

  • Entreetoets
    getoetste leerdoelen 7-9, 11

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-5, 7-11

  • Participatie
    getoetste leerdoelen: 6, 7-11

  • Opdracht 1 Bronnen zoeken en interpreteren
    getoetste leerdoelen: 4-5, 7-11*

Weging

  • Werkstuk: 60%

  • Entreetoets: 10%

  • Referaat: 10%

  • Participatie: 10%

  • Opdracht bronnen zoeken en interpreteren: 10%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoasls aangegeven in de desbetreffende Brightspace cursus.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

  • Richard Hoffmann, An Environmental History of Medieval Europe (Cambridge, 2014)

  • Aanvullende leesopdrachten worden op Brightspace bekendgemaakt.

Inschrijven

De inschrijving verloopt via een invulformulier dat Geschiedenisstudenten toegestuurd krijgen op de dag dat de inschrijvingen opengaan.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

geen