Prospectus

nl en

Panic in the Republic? Thinking about Decline and Renewal in the 18th Century

Course
2024-2025

Toegangseisen

De propedeuse Geschiedenis is voltooid en beide BA2 Werkcolleges zijn met een voldoende afgerond, waarvan één in dezelfde richting als het BA3 Seminar. Met de keuze voor het BA3 Seminar leg je de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis definitief vast.

Beschrijving

De Nederlandse achttiende eeuw geldt in de traditionele geschiedschrijving als een periode van verval en crisis. We weten dat dat beeld teruggaat op de tobberige teksten van tijdgenoten, die zich geconfronteerd zagen met natuurrampen, epidemieeën, politieke, militaire en economische stagnatie, en daarvoor een verklaring zochten. Veel achttiende eeuwers zagen het ‘verval’ vooral als een morele kwestie. Dat leidde tot vervolgingen van ‘sodomieten’, angst voor katholieke complotten en klaagzangen over ‘verfransing’ waren daarvan een zeker signaal. In grote oproeren koelden boze burgers soms hun woede op lokale overheden. Maar er werd ook gezocht naar oplossingen. Er waren niet alleen initiatieven om het moreel verval te keren, maar er ontstonden ook allerlei praktische, bestuurlijke en organisatorische vernieuwingen. Die werden onder andere geinspireerd door de Verlichting en een splinternieuwe internationale tak van wetenschap – de ‘staatshuishoudkunde’ of ‘politieke economie’ . De gedachte was dat overheden veel actiever kon gaan sturen in de samenleving dan tot dan toe gebruikelijk was geweest. Maar hoe moest zoiets gaan werken in de politiek versplinterde Republiek? In je werkstuk ga je aan de hand van lokale kronieken, pamfletten, kranten, tijdschriften, en bestuurlijke stukken onderzoeken hoe tijdgenoten de toestand van hun tijd diagnostiseerden, wat voor oplossingen ze bedachten, en wat daarmee gebeurde. Gezamenlijk denken we bovendien na over de politieke erfenis van deze experimenten in de patriottentijd en de Bataafse Republiek.

Let op. Voor dit vak is een entreetoets die 28 uur werk betekent – de opdracht daarvoor zal uiterlijk twee weken tevoren bekend worden gemaakt, dus zorg dat je in die weken ruimte hebt om er aan te werken.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

  1. Een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.
  2. Een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.
  4. bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.
  5. bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.
  6. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Seminar behoort, meer specifiek:
    • bij de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis: staatsvorming, identiteit, en politieke cultuur van Nederland en de Nederlandse overzeese gebieden vanaf de zestiende eeuw.
  2. De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht voor:
    • ideeen over verval en vernieuwing;
    • bij de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis: primaire bronnen en diachrone nationale geschiedenis.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student:

  1. Verwerft kennis over de politieke en sociale cultuur van de achttiende eeuwse Republiek
  2. Verdiept zich in de discussie over verval en vernieuwing in het achttiende-eeuwse Nederland
  3. Leert werken met verschillende genres achttiende-eeuws bronnenmateriaal

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
    getoetste leerdoelen: 1-5

  • Entreetoets
    getoetste leerdoelen: 9-11

  • Mondelinge presentatie
    getoetste leerdoelen: 3-5, 9-11

  • Participatie en deelopdrachten
    getoetste leerdoelen: 4-6, 9-11

Weging

  • Werkstuk: 60%

  • Entreetoets: 10%

  • Referaat: 5%

  • Participatie en deelopdrachten: 25%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoasls aangegeven het desbetreffende collegeschema op Brightspace.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Verplichte literatuur:

  • Sundberg, A. (2022) Natural disaster at the closing of the Dutch golden age : floods, worms, and cattle plague. Cambridge: Cambridge University Press.

  • Wijnand W. Mijnhardt, ‘Meervoudige moderniteit en de vergeten erfenis van de Nederlandse Verlichting’, De achttiende eeuw (2018) Amsterdam University Press

De overige literatuur wordt nader bekend gemaakt.

Inschrijven

De inschrijving verloopt via een invulformulier dat Geschiedenisstudenten toegestuurd krijgen op de dag dat de inschrijvingen opengaan.
Bij onvoldoende belangstelling kunnen seminars geannuleerd worden en maken studenten in overleg met hun studieadviseur een alternatieve keuze.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

geen