Toegangseisen
Toegang tot de bachelor Geneeskunde.
Beschrijving
Deze themaweek borduurt voort op de themaweek van jaar 1. In jaar 2 nemen we je mee in een belangrijk onderdeel van de gezondheidszorg, namelijk het meten van gezondheid. We zullen ons richten op de verschillende maten die gebruikt worden om inzicht te krijgen in de gezondheid van populaties en om gezondheidsverschillen tussen groepen te onderzoeken. Daarnaast krijg je de kans om je te verdiepen in de verschillende specialismen en werkvelden, zodat je een beter beeld krijgt van je toekomstige carrièrepad.
Leerdoelen
- De student kan uitleggen wat de belangrijkste sterfte en ziektematen (zoals incidentie, prevalentie, (gezonde) levensverwachting, sterftecijfer, kwaliteit van leven, verloren levensjaren) betekenen en is in staat deze toe te passen, bijvoorbeeld bij het vergelijken van het voorkomen van ziekten in populaties en voor het bepalen van de impact van ziekten op populaties.
- De student kan kritisch beredeneren en afwegen wanneer welke maten van ziekte en gezondheid gebruikt kunnen worden binnen populaties en bij het vergelijken van populaties, bijvoorbeeld bij gezondheidsverschillen.
- De student kan enkele voorbeelden noemen van biologische en genetische factoren, fysieke en sociale omgevingsfactoren, gedrag en gezondheidszorgsysteem factoren die van invloed zijn op de gezondheid en ziekte van populaties en uitleggen welke stappen genomen kunnen worden om ziekte te voorkomen en gezondheid in populaties te bevorderen.
- De student kan reproduceren voor welke aspecten de levensverwachting van mannen en vrouwen in Nederland verschillen, welke groepen ziekten verantwoordelijk zijn voor het grootste verlies aan levensjaren en welke ziekten het meest bijdragen aan jaren geleefd met ziekte.
- De student kan reproduceren welke groepen risicofactoren het meeste bijdragen aan de ziektelast in Nederland.
- De student kan aan de hand van een voorbeeld (ziekte en behandeling) de vier domeinen van kwaliteit van zorg (effectiviteit, doelmatigheid, patiënten veiligheid en patiëntgerichtheid) uitleggen en beredeneren.
- De student kan ten minste 3 voorbeelden geven van kwaliteitsindicatoren en uitleggen waarom dit iets zegt over de kwaliteit van de zorg.
- De student kan globaal uitleggen hoe de kwaliteit van gezondheidszorg in Nederland geborgd is en welke maatregelen genomen kunnen worden om de kwaliteit te verbeteren.
- De student kan verschillende artsenberoepen vergelijken op basis van verschillende aspecten (o.a. werktijden, patiëntenpopulatie, samenwerking, setting, dagelijkse routine, status, opleidingsmogelijkheden, maatschappelijke behoefte).
- De student verkent eigen persoonlijke kenmerken in relatie tot toekomstige beroepen en loopbaanoriëntatie.
Rooster
Het rooster kun je raadplegen via MyTimeTable.
De tentamendata zijn vastgesteld door het opleidingsbestuur en staan vermeld in het rooster.
In het rooster en/of op Brightspace wordt bekend gemaakt wanneer en op welke wijze de inzage en nabespreking van het tentamen plaatsvindt.
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Werkcollege
Zelfstandig en in groepjes opdrachten uitvoeren
Toetsing en weging
Toetsing vindt plaats door middel van aanwezigheid en actieve participatie bij de groepsopdracht, werkgroep en werkcollege, en op basis van de eindopdracht (individuele beschouwing). Bij de TBL-sessie “Hoe meten we gezondheid” wordt een Individuele Readiness Assurance toets afgenomen (iRAT).
Literatuurlijst
Voor de volledige literatuurlijst van de bachelor Geneeskunde, zie de Studiematerialenlijst GNK 2024-2025.
Inschrijven
Inschrijving vindt plaats via MyStudyMap. Voor dit vak gelden de standaard inschrijftermijnen die genoemd worden in het Protocol Inschrijven voor onderwijs en tentamens van de Universiteit Leiden. Voor meer informatie, zie de studentenwebsite.
Let op: je moet jezelf inschrijven voor de werkgroepen.
Contact
Dr. D. Balak: d.m.w.balak@lumc.nl
Dr. A. Sramek: a.sramek@lumc.nl
Mailadres themaweek: tgb2@lumc.nl