Prospectus

nl en

Archeologie en Erfgoed van Nederland

Course
2024-2025

Toegangseisen

Geen.

Beschrijving

In de cursus Archeologie en Erfgoed van Nederland gaan we in op de nieuwste wetenschappelijke inzichten in de Archeologie van Nederland (van Paleolithicum tot WOII). Wat weten we over het verre verleden van Nederland?
Hoe past dat in een bredere Noordwest-Europese context? Hoe brengen we ons verhaal naar het publiek, maar ook welk verhaal? Daarnaast kijken we ook naar de bredere rol van het archeologisch erfgoed in het heden. Studenten worden uitgedaagd om archeologische kennis toe te passen in een voortdurend veranderende wetenschappelijke en politiek-maatschappelijke omgeving.

Studenten gaan in discussie met elkaar en collega’s uit het werkveld. Wat is de actuele stand van kennis over de Nederlandse archeologie? Hoe zorgen we voor een duurzame toekomst van het archeologisch erfgoed in Nederland? Hoe kunnen we met onze specifieke archeologische kennis bijdragen aan de toekomst van Nederland?

Leerdoelen

  • .. up-to-date kennis over de Nederlandse archeologie: van midden-paleolithicum tot en met de Tweede Wereldoorlog, en op uiteenlopende ruimtelijke niveaus, van Noordwest-Europa tot Nederlandse archeoregio’s (incl. waterbodems);

  • .. de archeologische verschijningsvormen (‘materialiteit’) van samenlevingen door de tijd heen in Nederland, op uiteenlopende ruimtelijke niveaus (van vondst en spoor tot landschap), inclusief (proxies van) hun (a)biotische omgeving;

  • .. afgewogen keuzes te maken met oog voor wetenschappelijke én maatschappelijke belangen;

  • .. de nieuwste onderzoeksmethoden en deze efficiënt en innovatief in te zetten voor veldwerk, uitwerking, landschapsonderzoek, behoud en beheer van erfgoed(landschappen);

  • .. bewust te zijn van veranderende maatschappelijke context en belangen;

  • .. te communiceren en adviseren over je onderzoeksresultaten naar verschillende doelgroepen;

  • .. te weten van het functioneren van het huidig archeologisch bestel (AMZ-archeologische monumentenzorg) in zijn politiek-bestuurlijke en sociaal-maatschappelijke context, de historische wortels daarvan en de relatie met lokale, regionale, nationale en internationale erfgoedpraktijken.

Rooster

Het rooster van dit vak vind je in MyTimetable.
Log in met je ULCN account en voeg het vak toe met de 'Add timetable' knop.

Onderwijsvorm

Twee colleges van elk 2 uur per week (met twee dagen daartussen). Het eerste college is een participerend hoorcollege. In het tweede college wordt iedere week een opdracht bediscussieerd (b.v. naar aanleiding van een presentatie, essay, discussiepunten). Het college omvat dus hoorcolleges, (groep)presentaties, debatten en essays.

Toetsing en weging

Het cijfer is gebaseerd op 6 groepsopdrachten (6×16,6% = 100%).
De opdrachten moeten worden ingeleverd via Turnitin in Brightspace.
Het is niet mogelijk om opdrachten te herkansen, een onvoldoende voor een opdracht kan worden gecompenseerd met de andere opdrachten.

Literatuurlijst

Wordt nog aangekondigd via Brightspace.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudymap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Exchange en buitenlandse studenten kunnen contact opnemen met de exchange coördinator voor meer informatie over het aanmelden en inschrijven.

Contact

Neem voor verdere informatie over dit vak contact op met Dr. R. (Richard) Jansen.

Opmerkingen