Prospectus

nl en

Echo, Influence or Plagiarism? Productive Reception in Dutch literature

Course
2024-2025

Toegangseisen

Geen.

Beschrijving

Bij intertekstualiteit denk je al snel aan verstopte citaten, obscure allusies en pretentieuze verwijzingen naar canonieke teksten. Toch zijn er veel vormen van intertekstualiteit waarbij de makers helemaal niet geheimzinnig doen over hun bronmateriaal. Vooral niet als het gaat om creatieve receptie: de productie van een nieuw kunstwerk op basis van de receptie van een eerder literair werk, zoals een literaire hervertelling, verstripping, verfilming of theaterbewerking.

In deze cursus bestuderen we de positie van creatieve receptie binnen de bredere theorievorming rondom intertekstualiteit en bekijken we verschillende vormen van creatieve receptie – adaptatie, vertaling en herschrijving – binnen het Nederlandse taalgebied. We besteden hierbij niet alleen aandacht aan de tekstuele kant van creatieve receptie, maar zullen ook stilstaan bij praktische beweegredenen van auteurs om een literaire tekst te recipiëren in de vorm van een nieuw kunstwerk.

Aan de hand van uiteenlopende voorbeelden uit de Nederlandstalige literatuur – van Piet de Smeerpoets tot Max Havelaar met zombies – doen we een poging om deze en andere vragen te beantwoorden: Waarom is het niet relevant of een bewerking getrouw is aan het origineel en waarom is het zelfs interessanter als dat niet zo is? Is een vertaling zonder meer te beschouwen als een neutrale weergave van de brontekst? En is het überhaupt gerechtvaardigd om een vertaling van een internationaal werk tot de Nederlandse literatuur te rekenen? Hebben herschrijvingen van canonieke literaire werken altijd (en alleen maar) een kritische functie? In hoeverre geldt dat ook voor populaire hervertellingen over historische vrouwen?

Leerdoelen

Aan het eind van de cursus

  • Kun je beschrijven welke benaderingen van intertekstualiteit literatuurwetenschappers hanteren en kun je uitleggen wat de positie van creatieve receptie hierbinnen is.

  • Kun je de lijn van argumentatie in de bestudeerde wetenschappelijke studies over creatieve receptie correct reproduceren en inzetten als theoretische basis voor het eindwerkstuk.

  • Kun je de functies van de besproken vormen van creatieve receptie in heden en verleden benoemen aan de hand van representatieve voorbeelden.

  • Kun je een onderzoeksopzet op heldere wijze mondeling presenteren en de feedback van docent en medestudenten in de uitwerking ervan verwerken.

  • Kun je een zelfstandig uitgevoerde onderzoek schriftelijk presenteren in de vorm van een werkstuk.

  • Ben je in staat medestudenten te voorzien van feedback volgens de in de cursus besproken feedbackrichtlijnen.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

Werkcollege

Toetsing en weging

Toetsing

  • Paper/schrijfopdracht (70%)

  • Twee becijferde weekopdrachten (2 × 15%)

Weging

Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers. Om de cursus te behalen moet het gewogen gemiddelde van de deelcijfers een 5,5 of hoger zijn.

Herkansing

Alleen het werkstuk kan worden herkanst.

Inzage en nabespreking

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

Primaire en secundaire literatuur wordt bij aanvang van de cursus bekendgemaakt.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Reuvensplaats

Opmerkingen

Niet van toepassing.