Toegangseisen
Fluent in Dutch
Voor dit vak is Nederlandse taalvaardigheid vereist (minimum niveau: B2). Het vak zal in het Nederlands worden aangeboden.
Beschrijving
In het maatschappelijk debat over sociale (on)rechtvaardigheid worden thema's besproken waarover mensen behoorlijk stellige beweringen kunnen doen die een heel verschillend wereldbeeld verraden. Waar de één een asielcrisis ervaart, ziet de ander een opvangcrisis, waar de één homofobie signaleert, ziet de ander bescherming van de jeugd, en waar de één een inclusieve werkomgeving bepleit, zegt de ander dat de vrijheid van meningsuiting onder druk staat. Wat in het publieke debat maar al te vaak ontbreekt is een onderbouwing van die beweringen. En als men toch een poging waagt kunnen feitelijke onjuistheiden, drogredenen en redeneerfouten de validiteit van de onderbouwing ondermijnen.
Het stellen van kritische vragen over controversiële beweringen en bijbehorende onderbouwingen en argumentatie is bij uitstek het domein van de academie. Dat begint bij het stellen van de vraag wat er wordt bedoeld met de begrippen die worden gebruikt. Waar hebben we het precies over? En als verschillende definities bestaan, waar komen die dan vandaan en wie bepaalt welke juist is? Wanneer mag iets gelden als (feitelijke) kennis ter onderbouwing van een bewering? Welke bronnen gelden daarbij als relevant, valide en betrouwbaar? En last but not least: wat zijn de implicaties van de bewering, definitiekeuzes en onderbouwing voor verschillende groepen in de samenleving?
In dit vak staat de analyse van kernbegrippen, beweringen en argumentatie in het maatschappelijk debat over sociale (on)rechtvaardigheid centraal. Denk aan racisme, seksisme, homofobie, en vraagstukken over armoede, migratie, de woningmarkt en de arbeidsmarkt. Daarbij wordt aandacht besteed aan epistemologie (kennisleer) en logisch redeneren. Je wordt uitgedaagd om je eigen overtuigingen over deze thema's kritisch tegen het licht te houden en je gaat samen met medestudenten een specifiek thema diepgaand ontleden en beweringen daarover onderbouwen dan wel onderuithalen. Hierbij reflecteer je ook op je eigen maatschappelijke positie en hoe die van invloed is op de informatie die je tegenkomt, hoe je die evalueert en hoe dat bijdraagt aan jouw eigen meningvorming.
Dit vak is onderdeel van de minor De (on)rechtvaardige samenleving. In alle vakken van de minor verwachten wij het volgende van de studenten:
Je bent aanwezig bij zowel de hoorcolleges als de werkgroepen (aanwezigheidsplicht)
Je bereidt je gedegen voor op de bijeenkomsten en levert een geïnformeerde bijdrage
Leerdoelen
Aan het einde van deze cursus:
1. Heb je kennis over kernbegrippen in debatten over sociale (on)rechtvaardigheid;
2. Heb je kennis over epistemologie (kennisleer), argumentatie, drogredenen en redeneerfouten;
3. Ben je in staat de validiteit van argumenten met betrekking tot thema’s rond sociale (on)rechtvaardigheid te beoordelen;
4. Kun je een onderbouwde inhoudelijke bijdrage leveren aan discussies over thema's rond sociale (on)rechtvaardigheid.
5. Heb je inzicht in de invloed van je eigen achtergrond op jouw kennis en standpunten over sociale (on)rechtvaardigheid.
De cursus is onderdeel van de minor De (on)rechtvaardige samenleving en sluit aan bij leerdoelen 1, 2, en 4 uit het programma. Na het succesvol afronden van de minor: (1) Ben je in staat de belangrijkste theorieën en maatschappelijke stromingen rondom sociale (on)rechtvaardigheid uit te leggen en toe te passen op concrete vraagstukken; (2) Kun je de complexiteit van de discussies rond sociale (on)rechtvaardigheid uitleggen en een onderbouwde bijdrage leveren aan het debat hierover; (4) Kun je reflecteren op de relatie tussen positionaliteit en verscheidene perspectieven op sociale (on)rechtvaardigheid.
Rooster
Op de openingspagina van de opleiding vind je aan de rechterzijde van de studiegids doorlinkmogelijkheden naar de website en de roosters, uSis en Brightspace.
Onderwijsvorm
Wekelijks een hoorcollege van 2 uur en wekelijks een werkgroep van 2 uur.
Voor de hoorcolleges en de werkgroep bijeenkomsten geldt een aanwezigheidsplicht.
Eén bijeenkomst mag worden gemist (hoorcollege of werkgroep). Afwezigheid tijdens twee of meer bijeenkomsten kan resulteren in het niet met een voldoende afsluiten van het vak.
Toetsing en weging
Inzet
- Dit bestaat uit: aanwezigheid bij en actieve bijdrage tijdens hoorcolleges en werkgroepen, inclusief het uitvoeren van wekelijkse huiswerkopdrachten ter voorbereiding op de bijeenkomsten.
Schriftelijke groepsopdracht
Schriftelijk tentamen
In het geval van een (schriftelijke of mondelinge) opdracht kan de examinator ten alle tijden het initiatief nemen tot een follow-up gesprek met de student om vast te stellen of de leerdoelen zijn behaald.
Literatuurlijst
Wordt aangekondigd op BrightSpace
Inschrijven
Registratie via MyStudymap of uSis is mogelijk vanaf TBA, na inschrijving voor de gehele minor. Schrijf je in voor alle vakken via MyStudymap of uSis.
Sommige vakken van de minor hebben een beperkt aantal plaatsen, dus schrijf je op tijd in.
Meer informatie over inschrijven via MyStudymap vind je op deze pagina.
Na inschrijving via MyStudymap/uSis krijg je automatisch toegang tot de Brightspace pagina van het vak.
Let op gast-/contract-/exchange studenten schrijven zich niet in via MyStudymap maar via uSis.
Contact
Judi Mesman (j.mesman@fgga.leidenuniv.nl)