Prospectus

nl en

Societal issues in everyday practice: Part 2

Course
2025-2026

Toegangseisen

Fluent in Dutch

Voor dit vak is Nederlandse taalvaardigheid vereist (minimum niveau: B2). Het vak zal in het Nederlands worden aangeboden.

Dit vak vereist dat studenten bereid en beschikbaar zijn om buiten de onderwijsuren om service learning (vrijwilligerswerk) te verrichten bij een maatschappelijke organisatie in de regio Den Haag en Leiden, planning hiervan vindt plaats in overleg met de student en de organisatie.

Beschrijving

Dit vak is een vervolg op Sociale Vraagstukken in de praktijk – Deel 1. In Deel 2 van het vak continueer je je inzet voor de organisatie en verdiep je het contact met de doelgroep en professionals/vrijwilligers. Je wordt hierin begeleid door de organisatie en krijgt intervisie tijdens de werkgroepen. Deze langdurige betrokkenheid stelt je in staat om diepgaand en kritisch te reflecteren op je ervaringen, voorbij te gaan aan eerste indrukken van mensen en processen, en om een onderbouwde bijdrage te leveren die gestoeld is op zowel praktische als wetenschappelijke ervaring. Een langere periode meedraaien in een organisatie helpt je bovendien inzien waar je eigen kennis en inzicht nog ontoereikend zijn, en waar wetenschap en praktijk juist met elkaar botsen.

De docent en studenten dragen gedeeld eigenaarschap voor de inhoud van dit vak. Als student lever je, onder begeleiding van je docent, een actieve en weloverwogen bijdrage aan de inhoud van de bijeenkomsten. Samen met je groepje organiseer je een interactieve presentatie waarin je je medestudenten kennis laat maken met de achtergrond, missie en praktijk van de organisatie waarin je je hebt gespecialiseerd. We besteden in het bijzonder aandacht aan de maatschappelijke uitdagingen van deze organisaties en de formulerling van geïnformeerde aanbevelingen. Uitgaande van de waarde van ervaringsdeskundigheid, is er bovendien oog voor de persoonlijke ervaringen van de studenten tijdens service learning. Ook gastsprekers vanuit de organisaties zijn van harte welkom.

In dit vak maken we de koppeling met relevante inzichten uit andere vakken van de minor. Op deze manier verbind je de real-life vraagstukken aan het centrale thema van de minor: sociale rechtvaardigheid.

Dit vak is onderdeel van de minor De (on)rechtvaardige samenleving. In alle vakken van de minor verwachten wij het volgende van de studenten:

  • Je bent aanwezig bij zowel de hoorcolleges als de werkgroepen (aanwezigheidsplicht)

  • Je bereidt je gedegen voor op de bijeenkomsten en levert een geïnformeerde bijdrage

Leerdoelen

Aan het einde van deze cursus:
1. Heb je inzicht in de rol, organisatie en het functioneren van verschillende maatschappelijke organisaties in Nederland, en de uitdagingen waar ze mee kampen;
2. Kun je wetenschappelijk en praktisch geïnformeerde aanbevelingen formuleren voor de organisatie waar je actief betrokken bij bent;
3. Ben je in staat de in de minor aangeleerde relevante kennis en vaardigheden op kritische wijze te verbinden aan real-life vraagstukken van maatschappelijke organisaties in het sociaal domein;
4. Kun je op kritische en zelf-bewuste manier reflecteren op je ervaringen binnen de maatschappelijke organisatie waar je service learning verricht.

De cursus is onderdeel van de minor De (on)rechtvaardige samenleving en sluit aan bij leerdoel 3, 4 en 5 uit het programma: Na het succesvol afronden van de minor: (3) Ben je in staat theoretische en empirische inzichten uit de minor te staven aan de ervaringen die je opdoet in de praktijk tijdens service learning; (4) Kun je reflecteren op de relatie tussen positionaliteit en verscheidene perspectieven op sociale (on)rechtvaardigheid; (5) Heb je inzicht in de uitdagingen en mogelijkheden van maatschappelijke initiatieven rond sociale (on)rechtvaardigheid, en kun je hier kritisch op reflecteren.

Rooster

Op de openingspagina van de opleiding vind je aan de rechterzijde van de studiegids doorlinkmogelijkheden naar de website en de roosters, uSis en Brightspace.

Onderwijsvorm

Wekelijks een werkgroep van 2 uur.

Voor de werkgroep bijeenkomsten geldt een aanwezigheidsplicht.
Eén bijeenkomst mag worden gemist. Afwezigheid tijdens twee of meer bijeenkomsten kan resulteren in het niet met een voldoende afsluiten van het vak.

Naast de onderwijsbijeenkomsten op de Universiteit, dien je beschikbaar te zijn voor ongeveer 3 uur per week service learning bij een maatschappelijke organisatie in de regio Den Haag en Leiden. De planning van deze werkzaamheden vindt plaats in overleg de student en de organisatie.

Toetsing en weging

Inzet

  • Dit bestaat uit: aanwezigheid bij en actieve bijdrage tijdens hoorcolleges en werkgroepen, inclusief het uitvoeren van wekelijkse huiswerkopdrachten ter voorbereiding op de werkgroepen.

Groepspresentatie

Schriftelijke opdracht

In het geval van een (schriftelijke of mondelinge) opdracht kan de examinator ten alle tijden het initiatief nemen tot een follow-up gesprek met de student om vast te stellen of de leerdoelen zijn behaald.

Literatuurlijst

Wordt aangekondigd op BrightSpace

Inschrijven

Registratie via MyStudymap of uSis is mogelijk vanaf TBA, na inschrijving voor de gehele minor. Schrijf je in voor alle vakken via MyStudymap of uSis.
Sommige vakken van de minor hebben een beperkt aantal plaatsen, dus schrijf je op tijd in.

Meer informatie over inschrijven via MyStudymap vind je op deze pagina.

Na inschrijving via MyStudymap/uSis krijg je automatisch toegang tot de Brightspace pagina van het vak.

Let op gast-/contract-/exchange studenten schrijven zich niet in via MyStudymap maar via uSis.

Contact

Lotte van der Pol [l.d.van.der.pol@luc.leidenuniv.nl]

Opmerkingen