Prospectus

nl en

Academische vaardigheden: Bio-Ethiek en On Being a Scientist

Course
2025-2026

Toegangseisen

Niet van toepassing.

Beschrijving

Bio-ethiek en On Being a Scientist (OBAS) zijn nauw aan elkaar verwant; beiden onderzoeken de normatieve, op waarden gebaseerde, kant van levenswetenschappelijk onderzoek. Waar in OBAS economische, sociale en wetenschappelijke waarden een rol spelen, zal Bio-ethiek zich meer richten op ethische waarden; waarbij de laatste soms de grondslag is van de eerste.

On Being a Scientist” (OBAS) behandelt de praktische kant van de professie van wetenschapper. “Wetenschapper zijn” omvat meer dan alleen de baan zelf, het is een houding welke autonomie, openheid en verantwoordelijkheid eist. Wetenschappers staan hoog in vertrouwen in de maatschappij als (neutrale) experts en hebben een belangrijke stem in het maatschappelijk en politieke debat en besluitvorming. Aan het einde van OBAS heb je een eigen beeld van wat het voor jou inhoudt om wetenschapper te zijn op basis van verschillende onderwerpen die we gaan behandelen: integriteit en fraude, de interactie met collega’s en de maatschappij en de normen en waarden die je zelf belangrijk vindt komen aan bod.

Tussen OBAS en Bio-ethiek zullen we de wetenschappelijke waarden verder onderzoeken aan de hand van de wetenschapsfilosofische inzichten. Wat is wetenschap, hoe werkt het, wat zijn de verschillen tussen wetenschappelijke disciplines en wat zijn de overeenkomsten?
Bio-ethiek behandelt de ethische grondhoudingen en hoe die van toepassing zijn op ons handelen in relatie tot de natuur, met name de rol van de bioloog als professional en als individu. We gaan in groepsdiscussies elkaars grondhoudingen en standpunten aftasten, analyseren en becommentariëren. Bijvoorbeeld: hoe relateren levenswetenschappelijke feiten aan maatschappelijk en politieke waarden? Welke methoden kunnen we gebruiken om de relatie tussen feiten en waarden te verklaren die recht doen aan het maatschappelijke en politieke discours? Als onze kennis over de gevolgen van het introduceren van levenswetenschappelijke technologie niet toereikend is, mogen we die dan in het publieke domein introduceren? Mogen we dieren gebruiken als middel, puur voor ons eigen welzijn, en geldt dit ook voor soorten en ecosystemen?

Leerdoelen

  • De wetenschappelijk methode, haar beperkingen en toepassingen beschrijven.

  • Analyseren van de waarde van wetenschappelijke integriteit in complexe situaties.

  • Het belang van wetenschappelijke autonomie, in relatie tot wetenschappelijke kennis, kunnen evalueren.

  • Begrijpen en duidelijk benoemen van de relaties en status van een wetenschapper in de maatschappij en herkennen van relevante stakeholders.

  • Het procesmatig schrijven van een essay waarin een kwestie op het snijvlak tussen de biologie, ethiek en maatschappij kritisch geëvalueerd wordt door middel van zorgvuldige redeneringen.

  • Het kunnen verwoorden van een goed onderbouwde positie in discussies over wetenschappelijke, ethische en maatschappelijke waarden.

  • Het herkennen van ethische dilemma's.

  • Het herkennen van de verschillende ethische grondhoudingen: gevolgen-, regel- en deugdenethiek.

  • Het analyseren en kritische becommentariëren van verschillen in een debat, op zowel ethische als levenswetenschappelijke gronden.

  • Het onderkennen van naturalistische drogredenen.

  • Het identificeren van risico's die gepaard gaan met het introduceren van levenswetenschappelijke interventie en technologieën.

Rooster

In MyTimetable kun je alle vak- en opleidingsroosters vinden, waarmee jij je persoonlijke rooster kunt samenstellen. Onderwijsactiviteiten waarvoor je je via MyStudyMap hebt ingeschreven, worden automatisch in je rooster getoond.

Daarnaast kun je My Timetable gemakkelijk koppelen aan een agenda-app op je telefoon en worden roosterwijzigingen automatisch in je agenda doorgevoerd; bovendien ontvang je desgewenst per e-mail een notificatie van de wijziging. Je kunt notificaties aanzetten bij Instellingen, nadat je bent ingelogd.

Vragen? Bekijk de video, lees de instructie of neem contact op met de ISSC helpdesk.

Let op: Joint Degree studenten Leiden/Delft dienen de informatie uit de Leidse en Delftse MyTimetables samen te voegen om een volledig rooster te zien. Deze video legt uit hoe dat werkt.

Onderwijsvorm

Het college zal bestaan uit hoor- en werkcolleges.

Toetsing en weging

Het eindcijfer bestaat uit de volgende deelcijfers:

  • Individuele en groepsopdrachten OBAS: pass/fail

  • Werkcolleges OBAS en Bio-ethiek: 0.2

  • Tentamen Bio-ethiek en OBAS: o.4

  • Een essay OBAS: 0.4

Voorwaarde voor het toekennen van een eindcijfer is voldoende aanwezigheid en inzet: 80% van de werkcolleges een voldoende voor inzet.

Bodemcijfer:
Voor vakken uit jaar 2 en 3 van de bachelor geldt een bodemcijfer van een onafgeronde 5,5.

Als een vak 2 of meer schriftelijke deeltentamens heeft, geldt het bodemcijfer alleen voor het gewogen gemiddelde van de tentamens.
Bij deelcijfers uit andere onderdelen dan tentamens (bijv. practica, werkcolleges, schrijfopdrachten) geldt wel voor de losse onderdelen het bodemcijfer.

Raadpleeg het Studentenstatuut voor een overzicht van alle richtlijnen (zie daarin Regels en Richtlijnen Examencommissie voor geldigheid van deelcijfers).

Literatuurlijst

Niet van toepassing.

Inschrijven

Als student ben je zelf verantwoordelijk voor het tijdig inschrijven via MyStudyMap.

In deze korte video zie je stap voor stap hoe je je kunt inschrijven voor cursussen in MyStudyMap.
Uitgebreide informatie over de werking van MyStudyMap vind je hier.

Er zijn twee inschrijfperiodes per jaar:

  • de inschrijving voor het najaar opent in juli

  • de inschrijving voor het voorjaar opent in december

Zie deze pagina voor meer informatie over deadlines en inschrijven voor vakken en tentamens.

Let op:

  • Het is verplicht om je in te schrijven voor alle activiteiten die je gaat volgen van een vak.

  • Je inschrijving is pas voltooid wanneer je je cursusplanning indient in het tabblad ‘Klaar voor inschrijving’ door op ‘indienen’ te klikken.

  • Niet ingeschreven zijn voor een (her)tentamen betekent dat je niet mag deelnemen aan het (her)tentamen.

Contact

Coördinator Bio-ethiek: Dr. H.G.J. van Mil, h.g.j.van.mil@math.leidenuniv.nl
Coördinator On Being a Scientist: Dr. D.J. Foschepoth,av@biology.leidenuniv.nl

Opmerkingen

Inzage en feedback op het tentamen: datum nog niet bekend.
Brightspace wordt gebruikt voor communicatie.

Software
Vanaf collegejaar 2024/2025 werkt de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen met het software distributieplatform Academic Software. Via het platform kun je toegang krijgen tot de software die je nodig hebt voor bepaalde vakken in je studie. Voor sommige software moet je laptop aan bepaalde systeemeisen voldoen. Dit staat aangegeven bij de software. Belangrijk is dat je de software installeert voor de start van het vak. Meer informatie over het laptopprofiel vind je op de studentenwebsite.