Prospectus

nl en

Lijn Professionele Vaardigheden jaar 1

Course
2025-2026

Let op: het geheel van de Lijn Professionele Vaardigheden jaar 1 telt voor 8 EC.

Toegangseisen

Toegang tot de bachelor Geneeskunde.

Beschrijving

De lijn Professionele Vaardigheden is een longitudinale onderwijsvorm, die zich uitstrekt over de gehele bachelor Geneeskunde. In deze lijn ontwikkelt de student de competenties:

  • Communicatie

  • Medisch Expert

  • Gezondheidsbevordering

  • Samenwerking

  • Leiderschap en Professionaliteit.

LPV loopt parallel met het blokonderwijs en is zoveel mogelijk inhoudelijk afgestemd op het parallel lopende blok. Voor een deel is het onderwijs van LPV geïntegreerd met blokonderwijs of met de lijn AWV.

In deze lijn maak je kennis met verschillende kanten van het arts zijn. Zo leer je hoe je patiënten kunt stimuleren hun verhaal te vertellen door het toepassen van basiscommunicatievaardigheden, in het bijzonder de luistervaardigheden. Je leert welke vragen je stelt in gesprek met de patiënt, oefent met lichamelijk onderzoek en je leert hoe je moet handelen in een noodgeval met Basic Life Support. In rollenspellen leer je hoe je communiceert over gezondheid en gezondheid gerelateerd gedrag (vaak aangeduid met leefstijl). Door met anderen samen te werken aan opdrachten en te reflecteren op eigen gedrag en dat van anderen, ontwikkel je je samenwerkingsvaardigheden. Je leert feedback te geven en te ontvangen en ervaart hoe dit bijdraagt aan de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap. Daarnaast leer je wat een gedragsinterventie is en wanneer een arts hiernaar kan verwijzen. Alle vaardigheden ontwikkel je door te reflecteren op je eigen ontwikkeling. Dit gebeurt in Persoonlijke Leer- en Ontwikkelingsgesprekken die je voert met een van je praktijkgroepdocenten (Trainer-Coach).

In de opleiding Geneeskunde in Leiden hanteren we het didactische concept van Self Regulated Learning (SRL). Bij de start van de Bachelor word je in deze lijn op weg geholpen bij het ontwikkelen van de benodigde vaardigheden om zelfregulerend te leren met Study Smart.

Leerdoelen

Communicatie

  • Laat zien hoe persoonsgerichte zorg in een consult (met diverse casuïstiek) tot uiting komt.

  • Gebruikt in het gesprek met een patiënt luistervaardigheden, gebaseerd op de kennis over selectieve en non-selectieve luistervaardigheden) en stemt daarbij af op de persoon van de patiënt.

  • Verzamelt informatie over een eenvoudig medisch probleem met behulp van persoonsgerichte anamnestische vragen en verkrijgt zicht op de onderliggende zorgbehoeften en voorkeuren van de patiënt.

  • Varieert in het stellen van open en gesloten vragen afhankelijk van de fase en de aard van het consult

  • Geeft op begrijpelijke wijze informatie over preventie, leefstijl, diagnose, prognose en behandel(on)mogelijkheden, afgestemd op de patiënt in een eenvoudige casus

Medisch Expert
Consultvoering

  • In eenvoudige casus de SCEGS, hulpvraag en zeven dimensies exploreren en de noodzaak tot doorvragen kunnen beargumenteren.

  • In eenvoudige casus meerdere tractussen screenend uitvragen.

  • In eenvoudige casus samenvatten tussen verschillende onderdelen van consultvoering .

  • In eenvoudige casus slotsamenvatting geven.

Klinisch redeneren

  • In eenvoudige casus herkennen van ziektescripts en beginnen met de basis van contrasteren.

  • In eenvoudige casus een beperkte differentiaal diagnose op stellen.

Lichamelijk onderzoek

  • Bij medestudenten de verschillende anatomische structuren in het Hoofd- halsgebied onderzoeken en identificeren.

BLS

  • Basale eerste hulp, incl. reanimatie, toepassen.

Gezondheidsbevordering

  • Past in een gesimuleerde situatie kennis van gedragsveranderingsmodellen toe door in een gesprek met de patiënt:

  • open en onbevooroordeeld vragen te stellen over risicofactoren voor gezondheid, waaronder risicogedrag (en leefstijl);

  • de bereidheid tot veranderen te inventariseren;

  • gedragsveranderingstechnieken toe te passen bij het adviseren van patiënten over gedragsverandering.

  • uit te leggen welke vorm van interventies er zijn om de patiënt te ondersteunen bij gedragsverandering.

Samenwerken

  • Herkent in eigen gedrag en dat van anderen de bijdrage aan de samenwerking en geeft voorbeelden.

  • Reflecteert op eigen samenwerkingsgedrag en formuleert persoonlijke leerdoelen op het gebied van samenwerken.

  • Geeft feedback aan anderen, benoemt communicatie- en samenwerkingsgedrag van de ander inclusief het effect daarvan.

  • Vraagt om, luistert naar en ontvangt feedback en heroverweegt op basis daarvan eigen gedrag gebaseerd op relevante ervaringen.

  • Varieert in gedrag wat bijdraagt aan de samenwerking.

  • Demonstreert relatiegerichte vaardigheden en taakgerichte vaardigheden in de samenwerking.

Leiderschap en Professionaliteit

  • Stelt zich lerend op om zelfreflectie en zelfinzicht te ontwikkelen.

  • Leert prioriteiten te stellen.

  • Gebruikt het didactische concept van SRL en Study Smart om het eigen leren te sturen.

  • Stelt leerdoelen op, maakt een planning, kiest studiemethode en reflecteert op resultaat.

  • Handelt volgens professionele standaarden (gedragsregels) in de omgang met anderen en volgens relevante wetgeving en artseneed/-belofte.

  • Reflecteert op persoonlijke studie-privé balans en eigen welzijn.

Rooster

Het rooster is te raadplegen via MyTimeTable.

Onderwijsvorm

  • Patientdemonstratie

  • Praktijkgroepen

  • Kennisclips

  • Zelfstudie

  • Toepassingsopdrachten

  • Groepsopdrachten

Toetsing

Gedurende het lijnonderwijs zullen er opdrachten gemaakt moeten worden. Ook zijn de persoonlijke leer- en ontwikkelgesprekken een verplicht onderdeel van het onderwijs. Daarnaast wordt het jaar afgesloten met een vaardigheidstoets over enkele van de competenties. Voor LPV jaar 1 van de bachelor Geneeskunde worden de toebedeelde 8 ECTS toegekend wanneer voldaan is aan de eisen uit het toetsplan van de lijn Professionele Vaardigheden.

Literatuur

Voor de volledige literatuurlijst van de bachelor Geneeskunde, zie de studiematerialenlijst GNK 2025-2026.

Inschrijven

Inschrijving vindt plaats via MyStudyMap. Voor dit vak gelden de standaard inschrijftermijnen die genoemd worden in het Protocol Inschrijven voor onderwijs en tentamens van de Universiteit Leiden. Voor meer informatie, zie de studentenwebsite.

Let op: als eerstejaarsstudent word jij ingeschreven voor de werkgroepen en tentamens door de Studentenadministratie. Voor de (deel)tentamens moeten eerstejaarsechter wel hun deelname bevestigen in MyStudyMap. Ouderejaars studenten moeten zich wel voor tentamens inschrijven via MyStudyMap.

Contact

Bij onduidelijkheden, vragen of opmerkingen kan u LPV1@lumc.nl een bericht sturen.