Prospectus

nl en

Vraagstukken Buik

Course
2025-2026

Toegangseisen

Beschrijving

In het blok komen de meest voorkomende aandoeningen van de inwendige organen van de buik en het kleine bekken aan de orde. De inhoud (en het onderwijs) is geheel georganiseerd rondom casus die zijn gegroepeerd naar klinische presentatie, dit wil zeggen in groepen met verwante klachten en symptomen zoals ‘acute diarree’. Deze klinische presentaties zijn ingedeeld in een aantal thema’s die in de loop van het blok aan bod komen, zoals “urogenitale klachten”, “icterus”, “maagklachten”, “bloedverlies”, “acute buikpijn” en “chronische buikpijn en veranderde defaecatie”. Via prosectie- en computerpractica raakt de student vertrouwd met anatomie, farmacologie en beeldvormende technieken uit de radiologie en endoscopie. Het klinisch redeneren en differentiaal diagnostisch denken wordt geoefend en toegepast aan de hand van een bij iedere klinische presentatie behorend ‘schema van klinisch denken en handelen’. Vervolgens wordt een behandelingsplan opgesteld, gebaseerd en beargumenteerd op basis van gegevens vanuit de pathofysiologie, klinische epidemiologie en farmacologie. Tot slot wordt stil gestaan bij het effect van de aandoening of ziekte op het dagelijks leven van de patiënt en zijn omgeving en wordt aandacht besteed aan leefstijl.

Het klinisch leren denken en redeneren staat centraal in dit onderwijs, daarom zijn er veel praktijkgerichte onderwijsvormen zoals live operaties, patiëntdemonstraties, casus gerichte quizzes en een patient journey.

Leerdoelen

  1. De student verklaart ziekteverschijnselen (klachten, symptomen en bevindingen) en ziekten binnen vraagstukken met betrekking tot het spijsverteringskanaal, de buik en het kleine bekken vanuit anatomie, ziektemechanismen, pathologie en (patho)fysiologie.
  2. De student is in staat een symptoom of symptoomcomplex betreffende de organen van het spijsverteringskanaal, buik en kleine bekken te herleiden tot een klinisch probleem en een daarbij behorende differentiaal diagnose op te stellen, daarbij rekening houdend met etiologie, pathogenese en klinisch epidemiologische gegevens.
  3. De student is in staat bevindingen bij lichamelijk onderzoek en laboratoriumuitslagen te interpreteren en deze te betrekken bij het opstellen van een differentiaal diagnose.
  4. De student bepaalt bij een patiëntencasus welk aanvullend onderzoek noodzakelijk is om diagnosen uit de differentiaal diagnose te ondersteunen of uit te sluiten en kan deze keuze toelichten.
  5. De student is in staat bevindingen van aanvullend onderzoek (inclusief biopten) te interpreteren en op basis van de uitslagen van deze onderzoeken te komen tot een waarschijnlijkheidsdiagnose.
  6. De student stelt, op basis van pathofysiologie en klinische epidemiologische gegevens, een behandelplan op en is in staat dit te verwerken volgens de 6step-methode.
  7. De student beschrijft de gevolgen van de ziekten van spijsverteringskanaal, buik en kleine bekken en de behandeling hiervan voor de patiënt en zijn omgeving en geeft aan welke acties de patiënt zelf en de zorg verleners kunnen ondernemen om de kwaliteit van leven optimaal te houden.
  8. De student kent de rol van voeding en andere leefstijlcomponenten in de etiologie en behandeling van de meest voorkomende ziekten van spijsverteringskanaal, buik en kleine bekken.
  9. De student ontwikkelt bewustzijn van hoe gevoelens van ongemak of schaamte kunnen ontstaan tijdens een medisch consult en hoe deze gevoelens beïnvloed worden door gender, leeftijd en etnische diversiteit van zowel zorgvrager als zorgverlener
  10. De student kan morele dilemma’s herkennen en beargumenteren die een rol spelen bij behandelbeslissingen in situaties met een beperkte kans op herstel of succes.
  11. De student kan in een papieren casus de verschillende determinanten van gezondheid herkennen en benoemen, waaronder genetische, biologische, gedragsmatige, culturele, levensbeschouwelijke, maatschappelijke, sociaaleconomische en omgevingsfactoren (zoals klimaat)
  12. De student heeft kennis van de begrippen planetaire gezondheid en duurzaamheid, weet welke onderdelen van de zorgsector de grootste impact hierop hebben en is in staat om met behulp van de circulariteitsladder voorbeelden aan te dragen ter verduurzaming van de zorg.

Rooster

Het rooster kun je raadplegen via MyTimeTable.

De tentamendata zijn vastgesteld door het opleidingsbestuur en staan vermeld in het rooster.
In het rooster en/of op Brightspace wordt bekend gemaakt wanneer en op welke wijze de inzage en nabespreking van het tentamen plaatsvindt.

Onderwijsvorm

Hoorcolleges, werkgroepen, practica, responsiecolleges, zelfstudieopdrachten, werkcolleges, live operaties, patiëntdemonstraties.

In dit blok wordt een actieve houding van de studenten verwacht. Dat betekent dat voor veel van de onderwijsvormen voorbereiding noodzakelijk is, zoals het bekijken van een video en beantwoorden van vragen of het volgen van een e-learning. Dit wordt van tevoren aangegeven via Brightspace.

Toetsing en weging

De toetsing zal plaatsvinden middels een eindtoets die bestaat uit meerkeuzevragen, VSAQ, extended matching vragen, CIP en open vragen.

De tentamendata zijn beschikbaar op de roosterwebsite.

Literatuurlijst

Voor de volledige literatuurlijst van de bachelor Geneeskunde, zie de Studiematerialenlijst GNK 2025-2026..

Inschrijven

Inschrijving vindt plaats via MyStudyMap. Voor dit vak gelden de standaard inschrijftermijnen die genoemd worden in het Protocol Inschrijven voor onderwijs en tentamens van de Universiteit Leiden. Voor meer informatie, zie de studentenwebsite.

Contact

Voor meer informatie over het blok kunt u contact opnemen met de onderwijsondersteuning van geneeskunde jaar 2 (G2VBU@lumc. nl)

Opmerkingen