Toegangseisen
Behalen van bachelors geneeskunde.
Beschrijving
De heelkunde behelst een grote diversiteit aan medische problematiek. Vanuit de heelkunde zijn in het verleden zelfstandige specialismen, zoals orthopedie, urologie, plastische chirurgie en thoraxchirurgie ontstaan. Binnen de Heelkunde zijn er verschillende aandachtsgebieden. Deze aandachtsgebieden zijn bijvoorbeeld traumachirurgie, oncologische chirurgie, endocriene chirurgie, transplantatiechirurgie, vaatchirurgie, en gastro-intestinale chirurgie. Defensie geneeskunde heeft hier een eigen rol in. Naast deze heelkundig sub-specialismen, zijn de vakken spoedeisende hulp en anesthesie en intensive care geneeskunde nauw verbonden met de uitvoering van het werk van de chirurg.
“Heelkunde” en “operatieve vaardigheden” liggen in elkaars verlengde. Het werkterrein van de chirurg richt zich vooral op de indicatiestelling voor operatieve ingrepen en het afwegen van verschillende varianten van een chirurgische behandeling. Hierbij vindt een afweging plaats met betrekking tot individuele risicofactoren, wensen van de patiënt en technische, anatomische en fysiologische factoren om tot een goed onderbouwd chirurgisch behandelplan voor de patiënt te komen. De patiënt heeft hier dus een belangrijke stem in. Dit noemen we shared decision making. De uitkomsten van een chirurgische behandeling zijn vaak goed meetbaar. Denk aan verschillende complicaties en uiteindelijke uitkomst van zorg. Vaak worden deze uitkomsten in PROMS (patiënt related outcome measures) vertaald. Voor vrijwel elke indicatie zijn er ook duidelijke richtlijnen beschreven door de FMS (federatie medische specialismen) en de verschillende beroepsverenigingen.
Geneeskunde is een multidisciplinair vak. Samenwerken en communiceren is een belangrijke competentie voor elke dokter. dit geldt bij uitstek voor de snijdende specialismen dat raakvlakken heeft met vrijwel elke uithoek van de geneeskunde.
Leerdoelen
De coassistent:
1. Voert op professionele wijze een chirurgisch anamnese gesprek. (EPA 1)
2. Voert op professionele wijze het lichamelijk onderzoek uit en kan dit interpreteren. (EPA 1)
3. Interpreteert de verwijzing, controleert en interpreteert resultaten van aanvullend onderzoek. (EPA 1)
4. Weet welk aanvullend onderzoek (extra) aangevraagd moet worden en kan dit interpreteren. (EPA 1)
5. Kan onderdelen van medisch consult (anamneses, lichamelijk onderzoek, diagnose en beleid) uitvoeren in de context van het snijdend coschap (EPA-1)
6. Kan patiënten begeleiden en informeren in de context van het snijdend coschap (EPA-2)
7. Kan communiceren en samenwerken met collega’s in de context van het snijdend coschap (EPA-3)
8. Kan medische verrichtingen uitvoeren relevant voor het snijdend coschap (EPA-4)
9. Beroepsoriëntatie: Heeft vanuit de competentie medische deskundigheid in het raamplan geneeskundig kennis die passen bij het snijdend coschap en eventueel toepasbaar zijn in andere coschappen.
10. Beroepsoriëntatie: Heeft goed zicht gekregen over de competenties en vaardigheden die nodig zijn om de rol van chirurg te kunnen vervullen.
11. Duurzaamheid/Planetary Health: Heeft inzicht in de rol van de geneeskunde en met name die van de snijdende coschappen wat betreft duurzaamheid en ecologische voetafdruk.
12. Mens in de zorg: Heeft inzicht in de behandeling van een chirurgische patiënt in kader van ketenzorg.
13. Professionaliteit: communiceert op professionele wijze met collega-artsen, coassistenten, verpleging binnen en buiten het eigen werkterrein.
14. Professionaliteit: reflecteert op het eigen functioneren, benoemt kwaliteiten en beperkingen en stelt op basis hiervan persoonlijke leerdoelen en toekomst visie op.
15. Intra en interprofessionele samenwerking: Interpreteert de verwijzing, stelt een diagnostisch plan en een behandelplan op en communiceert dit met en toetst dit aan collega’s en verpleegkundigen16. Gezondheid, preventie en leefstijl: kan per individuele patiënt een advies formuleren omtrent leefstijlveranderingen en preventieve maatregelen voorstellen die het risico op chirurgische aandoeningen verminderen.
17. Diversiteit en inclusie: Is in staat om diversie patiëntgroepen te begrijpen en te benaderen, waarbij culturele sensitiviteit en inclusieve zorgpraktijken worden geïntegreerd in de chirurgische behandeling en communicatie. (terugkomdagen)
18. AI en technologie: Verwerft de vaardigheden om kunstmatige intelligentie en technologische innovaties toe te passen in het leren en de diagnostiek en behandeling van chirurgische patiënten, en beoordeel de impact van deze technologieën op de zorgkwaliteit en -efficiëntie. (VVV weken)
19. Heeft voldoende kennis omtrent de snijdende vakken om te starten met het klinische coschap (VVV weken)
20. Assisteert op de operatiekamer en bewaakt daarbij de steriele werkomgeving. (oefent hierbij de doelen gesteld bij EPA-4)
Rooster
Het rooster kun je raadplegen via MyTimeTable.
De tentamendata zijn vastgesteld door het opleidingsbestuur en staan vermeld in het rooster.
In het rooster en/of op Brightspace wordt bekend gemaakt wanneer en op welke wijze de inzage en nabespreking van het tentamen plaatsvindt.
Onderwijsvorm
VVV periode
Werkcolleges, e-learning en praktijkonderwijs in het Skillslab
Klinische periode
Meeloopstages op verschillende klinische afdelingen.
Toetsing en weging
Entreetoets
Venapunctie
IOP
KPF’s
EPA’s
Presentaties
Voortgangsgesprekken
Eindgesprek
Eindbeoordeling: voldaan/ niet voldaan
Literatuurlijst
Verplichte boeken
- Leerboek chirurgie, derde herziene druk, 2021, Heineman.
Aanbevolen boeken
Fysische diagnostiek, derde herziene druk, 2022, de Jong.
Leerboek orthopedie, vierde herziene druk, 2019, Verhaar.
Leerboek urologie, vierde herziene druk, 2018, Bangma.
Klinische anesthesiologie, derde geheel herziene druk, 2019, Noordzij.
Key questions in cardiac surgery, 2011, Moorjani.
Inschrijven
Er vindt één keer per jaar een indelingsronde plaats voor de coschappen die starten in het volgende collegejaar. Deze indeling vindt plaats in de periode januari-maart. Voor meer informatie, zie Brightspace en de studentenwebsite.
Contact
Algemeen email adres: heelkundeonderwijs@lumc.nl
Coordinatoren:
Drs Peter Bloemendaal (P.M.Bloemendaal@lumc.nl)
Drs Kees Bartlema (K.A.Bartlema@lumc.nl)
Hilde Dubbeldeman (H.P.Dubbeldeman@lumc.nl)