Toegangseisen
n.v.t.
Beschrijving
Het oudste coschap is een stage in periode 3 van de master en stelt de coassistent in staat zich verder te ontwikkelen tot zelfstandig en verantwoordelijke algemeen arts. Het oudste coschap beidt de coassistent de mogelijkheid om aan niet behaalde leerdoelen te voldoen, om een hoger zelfstandigheidsniveau te verkrijgen op EPA’s en om verder te verdiepen, of te verbreden. In het kader van beroepsoriëntatie kan het oudste coschap een overwogen en gemotiveerde keuze zijn voor een de beoogde vervolgopleiding of loopbaan. Het oudste coschap vindt plaats in Het OOR Leiden.
Criteria voor het oudste coschap:
is een stage in een door de CGS erkend specialisme.
stelt de oudste co in staat om zelfstandig te functioneren.
stelt de oudste co in staat de algemene en zelf geformuleerde leerdoelen van het toetsplan te realiseren, inclusief individueel opleidingsplan (IOP) (zie toetsplan). Het toetsplan is besproken met en goedgekeurd door de begeleider.
kent verschillende feedback- en evaluatie-instrumenten die in het e-portfolio worden vastgelegd. De datapunten maken onderdeel uit periode 3 van de master.
vindt plaats in de Leidse onderwijs- en opleidingsregio (OOR Leiden). In uitzonderlijke situaties zijn stages op andere locaties mogelijk, bijv. in geval persoonlijke omstandigheden of het ontbreken van een specifieke stage op genoemde locaties binnen de OOR (alleen na expliciete goedkeuring door de coördinatoren).
duurt tenminste 14 weken (te verlengen met 5 of 10 weken vrije keuzeruimte).
heeft niveau 600 (Leids universitair register).
speelt zich minimaal 12 weken in/op één instelling/afdeling af.
biedt begeleiding door een specialist die onderdeel is van de staf c.q. opleidingsgroep.
Leerdoelen
Het toetsplan van het oudste coschap moet grotendeels zelf door de student in overleg met de begeleider worden ingevuld met leerdoelen op EPA’s (indien van toepassing), thema’s en leerdoelen in het IOP. Leerdoelen kunnen, in lijn met de doelstellingen van periode 3 van de master, ten doel hebben op bepaalde onderdelen dieper in te gaan, of ook hiaten weg te werken.
Rooster
n.v.t.
Onderwijsvorm
n.v.t
Toetsing en weging
Het toetsplan voor het oudste coschap is een standaard template bestaande uit EPA’s, thema’s en overige leerdoelen (zie Brightspace). Omdat het oudste coschap zeer divers kan worden ingevuld geeft de opleiding de ruimte aan de student om, in overleg met de begeleider, leerdoelen te formuleren en bijpassende activiteiten en bewijsvoering te kiezen. Het toetsplan van het oudste coschap moet daarom grotendeels zelf door de student (in overleg met de begeleider) worden ingevuld. De leeractiviteiten zijn sterk afhankelijk van de aard van de stage. Bij een klinische stage maakt consultvoering bij een patiënt of client deel uit van de leeractiviteiten. De student formuleert in het toetsplan verplicht een leerdoel over beroepsoriëntatie en reflecteert hierop. Ook is er verplicht aandacht voor de competenties leiderschap, professionaliteit en maatschappelijk handelen.
Voor het oudste coschap gelden dezelfde principes voor begeleiden en beoordelen als in andere stages van periode 3. Er is een start-, voortgangs- en eindgesprek, en een minimum van 2 datapunten met feedback per week. De verzamelde bewijsvoering in het portfolio en de evaluatiemomenten maken onderdeel uit van de periode 3 beoordeling door de MasterBeoordelingsCommissie.
Literatuurlijst
Voor het oudste coschap is er geen verplichte literatuur. De student kan zelf een keuze maken voor literatuur en bronnen in het kader van zelf regulerend leren.
Inschrijven
n.v.t.
Contact
Coördinatoren:
dr. A.J. de Beaufort (a.j.de_beaufort@lumc.nl)
dr. H.J. Siebelink (h.j.siebelink@lumc.nl)
Opmerkingen
n.v.t.