Prospectus

nl en

Regional government and decentralization

Course
2025-2026

Toegangseisen

Bachelor Rechtsgeleerdheid (zie ook OER).

Beschrijving

In het decentralisatierecht komen bijna alle onderwerpen uit de master staats- en bestuursrecht samen. Enerzijds gaat het over de grote constitutionele vragen van de decentrale verhoudingen als uitwerking van de verticale machtenscheiding en over de gemeenten als leerscholen van de democratie. Anderzijds gaat het over alternatieve rechtsbescherming in het sociaal domein. Als er maatwerk moet worden geleverd door de gemeenten en er vooral ruimte moet worden gelaten aan ‘de professional’, past daar dan nog wel een klassieke rechtmatigheidstoets van de rechter bij? Blijft er nog ruimte over voor een burgemeester om eigen inschattingen te maken bij het handhaven van de openbare orde als de bestuursrechter achteraf steeds indringender toetst?

In het vak Binnenlands bestuur en decentralisatie maakt u in een serie praktijkcolleges kennis met de hoofdlijnen van het decentraalbestuur. Tussen een introductiecollege en een slotcollege zitten drie praktijkcolleges: van een raadslid, van een wethouder en van een burgmeester. Voor deze colleges bestudeert u telkens de relevante theorie uit het voorgeschreven handboek en bereidt u een vraag voor om de theorie tijdens het college te kunnen toetsen aan de praktijkervaring van de docent.

Daarnaast gaat u in het vak Binnenlands bestuur en decentralisatie aan de slag met het perspectief van een overheidsjurist: advisering. In kleinere werkgroepen verdiept u zich in een casus en leert u juridische kennis om te zetten in bruikbare beleidsadvisering.

Leerdoelen

Het vak Binnenlands bestuur en decentralisatie wil u vertrouwd maken met de hoofdlijnen van het decentralisatierecht, zowel in de theorie als vanuit de praktijk. Daarnaast gaan we op een zelfgekozen deelonderwerp de academische diepte in.

Na afronding van dit vak kan de student:

  • de hoofdlijnen van het decentralisatierecht schetsen: vanuit de positie en bevoegdheden van de gemeenteraad, vanuit die van het college van burgemeester en wethouders en vanuit de positie van de burgemeester;

  • een aan de praktijk ontleende casus op het gebied van het decentralisatierecht oplossen;

  • schakelen tussen de relevante theorie uit een handboek en het praktijkperspectief van een raadslid, een wethouder en een burgemeester;

  • de juridische kennis omzetten in advisering binnen de overheid, daarop reflecteren en daarover discussieren

Rooster

Zie MyTimetable.

Onderwijsvorm

Hoorcolleges

  • Aantal à 3 uur: 5

  • Namen docenten: prof. mr. G. Boogaard, prof. mr. M.J. Cohen en anderen.

  • Vereiste voorbereiding door studenten: Bestudering van de voorgeschreven literatuur en – in het geval van een praktijkcollege – voorbereiden van een vraag aan de gastdocent.

Andere onderwijsvorm(en)

  • Omschrijving: werkgroepen

  • Aantal à 2 uur: 4

  • Namen docenten: prof. mr. G. Boogaard en gastdocenten.

  • Vereiste voorbereiding door studenten: voor de werkgroepen schrijft een deel van de studenten een advies dat door de anderen wordt bestudeerd en van commentaar wordt voorzien.

Toetsing en weging

Toetsvorm(en)

  • Een openboektentamen waarin twee casus uit de praktijk moeten worden opgelost (50% van het eindcijfer).

  • Schriftelijke opdrachten voor de werkgroepen (50% van het eindcijfer). Het gaat hier om een zgn. praktische oefening.

  • De kwaliteit van de mondelinge deelname aan de praktijkcolleges en aan de werkgroepen telt telkens voor maximaal 10% mee bij het respectievelijke cijfer.

  • Deelname aan het onderwijs is verplicht. Bij onvoldoende deelname wordt geen eindcijfer vastgesteld.

Alleen het tentamen kan worden herkanst. Bij het hertentamen blijft het cijfer voor de schriftelijke opdrachten staan. Indien een hertentamen wordt afgelegd, wordt het eindcijfer dus voor 50% bepaald door het resultaat voor de schriftelijke opdrachten en voor 50% door het resultaat voor het hertentamen. Het resultaat voor de schriftelijke opdrachten is slechts geldig gedurende het studiejaar waarin de opdrachten zijn gemaakt.

Het tentamen kan mondeling worden afgenomen als zich heel weinig studenten voor die kans hebben ingeschreven.

Inleverprocedures
Voor zover nodig zal nadere informatie worden verstrekt via Brightspace.

Examenstof
Tot de examenstof behoort de verplichte literatuur, het werkboek en hetgeen behandeld is tijdens hoorcollege, werkgroep en tijdens eventuele andere onderwijsvormen.

Regeling herkansen voldoendes
Op dit vak is de regeling herkansen voldoendes van toepassing (artikel 4.1.8 e.v. OER). Studenten die bij de eerste kans een voldoende eindcijfer hebben behaald, kunnen onder bepaalde voorwaarden het schriftelijke (eind)tentamen opnieuw afleggen op het reguliere herkansingsmoment. Kijk voor meer informatie op de website > tab ‘Rechtsgeleerdheid’ > ‘Voldoende herkansen’.

Literatuurlijst

Verplicht studiemateriaal

Literatuur:

  • mr. J.L.W. Broeksteeg, Gemeenterecht, meest recente editie.

  • Aanvullende literatuur wordt bij aanvang van het vak bekend gemaakt

Inschrijven

Inschrijving voor het onderwijs en het tentamen verloopt in principe via MyStudymap. Heb je geen toegang tot MyStudymap (gaststudent) of ben je propedeusestudent, kijk dan hier onder het tabblad Rechtsgeleerdheid voor meer uitleg over de inschrijfprocedure in jouw situatie.

Contact

  • Vakcoördinator: prof. mr. G. Boogaard

  • Werkadres: KOG, Steenschuur 25

  • Bereikbaarheid:de coördinator is per e-mail bereikbaar

  • E-mail: g.boogaard@law.leidenuniv.nl

Instituut/afdeling

  • Instituut: Publiekrecht

  • Afdeling: Staats- en bestuursrecht

  • Kamernummer secretariaat: B1.11

  • Openingstijden: 9.00 – 16.30 uur

  • Telefoon secretariaat: 071 – 527 8917

  • E-mail:staatsenbestuursrecht@law.leidenuniv.nl

Opmerkingen