Prospectus

nl en

Shipping and Globalization, 900-2000

Course
2025-2026

Toegangseisen

Niet van toepassing

Beschrijving

Globalisering begon niet in 1492 zoals vaak wordt beweerd, maar rond het jaar 1000, aldus Valerie Hansen in haar recent verschenen The Year 1000. When Explorers Connected the World – and Globalization Began. Welke rol speelden Europa, en de Lage Landen in het bijzonder, in dit proces van globalisering, en wat was de invloed van de ervaringen in de middeleeuwen op de beroemde reizen overzee in de zestiende, zeventiende en achttiende eeuw? De contacten met Azië, Afrika en de Amerika’s staan in dit college centraal. Bijzondere aandacht zal uitgaan naar de volgende vraagstukken: hoe raakte Europa tussen 900 en 1500 betrokken bij de rest van de wereld? Op welke wijze werd de kennis over de buiten-Europese wereld vastgelegd, en wat was de verhouding tussen feit en fictie? Hoe werden aannames en verwachtingen omgezet in kennis van de niet-Europese wereld, en hoe heeft de Nederlandse scheepvaart zich vervolgens vanaf 1600 ontwikkeld tot de periode van dekolonisatie in de twintigste eeuw? De maritieme expansie heeft diepe sporen nagelaten in de Nederlandse geschiedenis en in Suriname, Indonesië, de Caribische eilanden en andere gebieden in Afrika en Amerika in het bijzonder. De collegereeks biedt zo enerzijds een longue durée van globalisering en sluit tevens aan bij het actuele debat over de waardering en verbeelding van het koloniale verleden.

Leerdoelen

Algemene Leerdoelen

  1. De student kan relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken.
  2. De student kan kritisch reflecteren op kennis en inzichten neergelegd in vakwetenschappelijke literatuur.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. Brede kennis van en inzicht in de historische ontwikkeling van de afstudeerrichtingen met speciale aandacht
  • bij de afstudeerrichting Middeleeuwse Geschiedenis voor de Middeleeuwse grondslagen van de Europese geschiedenis; in het bijzonder voor etniciteit, staatsvorming, internationale handel en scheepvaart en contacten met de buiten-Europese wereld.

  • bij de afstudeerrichting Nederlandse geschiedenis: voor staatsvorming, identiteit, en politieke cultuur van Nederland en de Nederlandse overzeese gebieden vanaf de zestiende eeuw, en in het bijzonder voor de track Zeegeschiedenis: de relatie van de mens tot de oceanen, zeeën en rivieren.

Leerdoelen, specifiek voor dit BA-Hoorcollege

De student:
4. heeft kennis van de religieuze, politieke, militaire en economische relaties tussen Europa en de rest van de wereld tussen 900 en 1500 en van het Europese wereldbeeld, steeds in globaal perspectief;
5. verwerft inzicht in de werking van religieuze, politieke, militaire en economische expansieprocessen tussen 900 en 1500;
6. heeft de vaardigheid deze kennis en inzichten te plaatsen in het kader van de moderne literatuur over de ‘Global Middle Ages’ en global history;
7. verwerft kennis van en inzicht in de geschiedenis van de verhouding tussen mens en zee;
8. verwerft kennis van en inzicht in belangrijke facetten van de Nederlandse maritieme geschiedenis in een internationale context vanaf omstreeks 1600;
9. leert kritisch reflecteren op wetenschappelijke literatuur en recente debatten over de erfenis van het maritieme verleden van Nederland.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

  • Zelfstandige literatuurstudie

Toetsing en weging

Toetsing

Alle leerdoelen van het BA-Hoorcollege worden getoetst door middel van één toets:
Schriftelijk tentamen met gesloten en open vragen.

Weging

Schriftelijk tentamen: 100%

Herkansing

Het tentamen kan worden herkanst.

Inzage en nabespreking

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

  • Valerie Hansen, The Year 1000. When Explorers Connected the World – and Globalization Began (London etc 2020 of latere druk)

  • Literatuur over de periode na 1600 nader bekend te maken.

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.

Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.

Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs

Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.

Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), o.a. over kosten, inschrijving en voorwaarden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docenten (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga

Opmerkingen

geen