This course description is available only in Dutch.
Thema's: Kansen(on)gelijkheid in het onderwijs; Cultuurresponsief/ multicultureel onderwijs; Inclusief onderwijs; Burgerschapsonderwijs; De rol van taal in kansenongelijkheid.
Disciplines: Onderwijskunde, Taalwetenschappen, Psychologie, Pedagogiek, Sociologie, Bestuurskunde, etc.
Toelatingseisen:
Dit vak is een (extracurriculaire) Honours Class: een keuzeonderdeel binnen het Honours College. Daarnaast kunnen derdejaars studenten die niet het Honours College programma volgen zich ook aanmelden voor de Bachelor Honours Classes. Er vindt een selectie plaats o.a. op basis van motivatie en gemiddeld cijfer van de bacheloropleiding.
Beschrijving:
Maak het verschil: zet je in voor kansengelijkheid in het onderwijs!
Wil jij bijdragen aan een onderwijssysteem waarin álle leerlingen gelijke kansen krijgen om hun talenten te ontwikkelen? Dan is deze Honours Class echt iets voor jou.
In zes interactieve bijeenkomsten verdiep je je in actuele thema’s rondom kansengelijkheid in het onderwijs. Elke bijeenkomst wordt verzorgd door bevlogen docenten met expertise of sterke affiniteit met het onderwerp. De laatste bijeenkomst staat in het teken van de eindpresentaties.
Naast de thematische colleges werk je in een multidisciplinair team aan een praktijkcasus, aangedragen door een school die te maken heeft met een vraagstuk rond kansengelijkheid. Samen met je team breng je het probleem in kaart en zoek je naar oplossingen via design thinking. Hiervoor bezoek je de school (twee hele dagen of vier dagdelen, afhankelijk van je rooster) om informatie te verzamelen en in gesprek te gaan met betrokkenen.
Tijdens de bijeenkomsten is er tijd om aan de casus te werken, maar de meeste voorbereiding en uitwerking vindt plaats buiten de bijeenkomsten. Een goede planning met je team is dus essentieel.
Wat levert het je op?
Inhoudelijke verdieping in een maatschappelijk urgent thema
Ervaring met praktijkgericht onderzoek en design thinking
Samenwerking in een gemotiveerd, multidisciplinair team
De kans om écht impact te maken
Leerdoelen:
Na het succesvol afronden van deze Honours Class kan de student:
Effectief interdisciplinair samenwerken
Actief bijdragen aan een open, respectvolle en resultaatgerichte samenwerking binnen een multidisciplinair team, waarbij verschillende vakgebieden worden benut om elkaars perspectieven te verrijken.Projectmatig werken met Design Thinking
Het design thinking-proces toepassen bij het analyseren en oplossen van een praktijkvraagstuk, inclusief het opzetten van een efficiënte taakverdeling, heldere planning en gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het eindresultaat.Data analyseren in een schoolcontext
Verzamelde data uit het veldbezoek aan de school kritisch analyseren en verbinden met relevante wetenschappelijke theorieën om tot goed onderbouwde inzichten te komen.Contextgerichte oplossingen ontwerpen
Creatieve, haalbare en onderbouwde oplossingen ontwikkelen die aansluiten bij het specifieke vraagstuk van de school, waarbij kennis en methodes uit verschillende disciplines op geïntegreerde wijze worden toegepast.Kritisch reflecteren op samenwerking en rol
Het teamproces analyseren, de eigen rol daarin evalueren en op basis van deze reflectie gerichte verbeterpunten formuleren voor toekomstig (team)werk.Maatschappelijke betrokkenheid tonen
Inzicht tonen in structurele en contextuele factoren die bijdragen aan kansenongelijkheid in het onderwijs, en hierover op constructieve wijze het gesprek aangaan met professionals binnen een schoolorganisatie.
Programma en rooster:
De bijeenkomsten van deze class zullen plaatsvinden op maandagen van 16.00u – 18.30u.
Er zullen 6 bijeenkomsten en 2 dagen zijn die met de werkgroep zelf ingepland kunnen worden op een aangewezen/ gekozen school om te observeren, praten met verschillende stakeholders etc.
Sessie 1: 16 maart, 2026
Sessie 2: 23 maart, 2026
Sessie 3: 13 april, 2026
Sessie 4: 11 mei, 2026
Sessie 5: 18 mei, 2026
Sessie 6: 15 juni, 2026
Locatie:
Pieter de la Court gebouw, kamer 1A.25
Literatuurlijst:
Tijdens het vak zal gebruik gemaakt worden van het boek: ‘Onderwijs maakt het verschil’ (Elffers, 2022) en diverse wetenschappelijke artikelen.
Studielast en werkvorm:
Dit vak is 5 EC waard, wat betekent dat de totale studielast 140 uur bedraagt.
6 Werkgroepen à 2,5 uur: 15 uur (aanwezigheidsplicht)
2 dagen schoolbezoek: 16 uur (aanwezigheidsplicht)
Lezen van literatuur: 40 uur
Praktijkonderzoek: 30
In groepsverband innovatie bedenken en ontwerpen: 24 uur
Presentatie voorbereiden voor medestudenten en de school: 15 uur
Er zal gebruik gemaakt worden van verschillende werkvormen, waaronder interactieve (gast)colleges, onderzoek in een schoolcontext, samenwerken in een interdisciplinair team aan het ontwerpen van een prototype voor een casus die de school heeft ingebracht.
Toetsing:
De toetsing is globaal als volgt:
Inleveren tussenproduct: formatief
Een cijfer gebaseerd op het groepsproduct (praktijkonderzoek in de school), de indruk van de school en de docent(en) op het proces en het product, persoonlijke reflectie op verkregen inzichten rondom kansengelijkheid in het onderwijs, je sterke punten en verbeterpunten die je bent tegengekomen tijdens het praktijkonderzoek-proces en je inbreng tijdens de colleges.
De toetsing is beschreven in de syllabus.
Brightspace en uSis:
Brightspace wordt gebruikt in dit vak. De registratie in Brightspace zal centraal worden gedaan.
Let op: studenten hoeven zich niet aan te melden in uSis voor de Bachelor Honours Classes. De registratie zal centraal worden gedaan.
Aanmelden:
Aanmelden voor dit vak is mogelijk van maandag 27 oktober t/m zondag 16 november 2025 via de Honours Academy. De aanmeldlink zal op de studenten website van de Honours Academy worden geplaatst.
Let op: studenten hoeven zich niet aan te melden in uSis voor de Bachelor Honours Classes. De registratie zal centraal worden gedaan voor begin van het vak.
Contact:
Dr. Brigitte Theeuwes: b.c.theeuwes@iclon.leidenuniv.nl
Willem Einthoven
Kolffpad 1
2333 BN Leiden
Kamernummer B4.39