Toegangseisen
Geen.
Beschrijving
Als je ervaringen en kennis wil delen met anderen, als je je mening scherp wil stellen en wil deelnemen aan het maatschappelijk debat, dan is schrijven hét middel om dat te bereiken. Om ervoor te zorgen dat wat je schrijft ook daadwerkelijk gelezen wordt, moet je tekst zo aantrekkelijk en begrijpelijk mogelijk zijn – om te beginnen voor de uitgever of redacteur die over de publicatie ervan beslist. Het helpt dan ook als je tekst niet zondigt tegen de regels van de Nederlandse spelling en de grammatica.
In dit college gaan we oefenen met het schrijven van verschillende soorten non-fictie voor een zo breed mogelijk publiek, zoals blogs/columns, opiniestukken en populairwetenschappelijke teksten. Hoe vind je een onderwerp dat voor het genre geschikt is en je eigen specifieke invalshoek? Iedereen heeft wat te vertellen maar pas als je gaat schrijven kom je erachter wat dat voor jou precies is.
Welke taalfouten moet je zien te vermijden en waar vind je het antwoord op een taalvraag? Wat is echt ‘fout’? Wat heb je aan de vele stijladviezen die in omloop zijn (‘schrijf actief!’)? Hoe ‘vertaal’ je een wetenschappelijk artikel op zo’n manier dat het toegankelijk wordt voor een groot publiek? En wat zegt wetenschappelijk onderzoek over het schrijfproces, en over begrijpelijke taal? Je leert hoe je een niet-optimale tekst, ook die van jezelf, kunt beoordelen op leesbaarheid en vervolgens verbeteren.
De laatste stap is ervoor zorgen dat je tekst ook gepubliceerd wordt en zoveel mogelijk lezers bereikt. Ook daarmee gaan we in dit college aan de slag. We onderzoeken samen beschikbare en relevante platformen voor jouw tekst en het doel is natuurlijk dat die daar vervolgens te lezen is.
Leerdoelen
Na afronding van dit college heb je de volgende leerdoelen behaald:
Je kent de stappen die nuttig zijn om tot daadwerkelijke publicatie van je tekst te komen, en de platformen die voor jou relevant zijn.
Je kent de beschikbare tools die je helpen bij het schrijven/optimaliseren van teksten voor een breed publiek (spelling, grammatica, stijl) en je kunt daar kritisch gebruik van maken.
Je kunt (eigen) teksten die bedoeld zijn voor een breed publiek, beoordelen en optimaliseren wat betreft spelling en grammatica (‘taalfouten’) en stijl.
Je kunt reflecteren op stilistische keuzes en de effecten ervan op begrijpelijkheid en aantrekkelijkheid.
Je komt erachter wat voor een soort schrijver je bent: welke schrijfstrategieën voor jou het best werken en waar je het liefst en het best over schrijft.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Toetsing en weging
Toetsing
Portfolio met schrijfopdrachten (80%)
Reflectieverslag (20%)
Weging
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers. Om de cursus te behalen moet het gewogen gemiddelde van de deelcijfers een 5,5 of hoger zijn.
Herkansing
Het portfolio kan herkanst worden.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Literatuur wordt beschikbaar gemaakt op Brightspace.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Aanmelden Contractonderwijs
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Reuvensplaats
Opmerkingen
Deze cursus vormt samen met ‘Schrijven en AI’, ‘Wetenschap in het publieke debat’, ‘Kritisch denken’, ‘Creatief schrijven’ en ‘Literatuur in handschrift en druk in de Lage Landen’ een samenhangend keuzepakket over schrijven.