Voordat de hedendaagse minderheidsgroepen zoals Marokkaanse en Turkse Moslims naar Nederland kwamen, vormde de joodse gemeenschap in Nederland tot aan de Tweede Wereldoorlog een minderheid van enige omvang. In Amsterdam vormden ze zelfs zo’n 10% van de bevolking. Hoewel een groot deel van de Joden in deze stad geconcentreerd woonde en er een latent antisemitisme bestond, vorderde de assimilatie van joden langzaam maar zeker. Wat weten we en kunnen we leren van de assimilatie en integratie van joden in Nederland? In hoeverre trouwden ze met niet geloofsgenoten, verlieten ze het getto, werd religie minder belangrijk en was opwaartse sociale mobiliteit mogelijk? Met dit soort vragen richten we ons in dit college met name op de periode eind 19de eeuw tot aan de Duitse bezetting. We gaan zelf onderzoek doen door in archieven o.a. gezinskaarten, woningkaarten en huwelijksakten terug te zoeken. De informatie in deze bronnen geeft ons inzicht in de mate waarin Joden integreerden en assimileerden. We kunnen ons vervolgens afvragen waarom bepaalde Joden meer waren geassimileerd dan andere. Met de literatuur en de gevonden gegevens in archieven zullen studenten zelf aan de slag gaan en een werkstuk schrijven.
Timetable
Semester II, zie rooster.
Method of Instruction
Werkcollege. NB verplichte aanwezigheid ( zie studiereglement Instituut voor Geschiedenis, art 2).
Course objectives
*Inzicht in en evalueren van relevante literatuur betreffende de integratie en assimilatie van joden in Nederland in de 19de en 20ste eeuw. *zelfstandig archief/bronnen onderzoek verrichten. *schrijven van een onderzoeksverslag op basis van literatuur en archief/bronnen onderzoek.
Required reading
Nog nader te bepalen.
Examination
*werkstuk, paper e.d. *referaat, mondelinge presentatie
Information
Bij de docent: p.j.r.tammes@let.leidenuniv.nl.
Blackboard/webpage
Geen.
Application Courses, Seminars and Exams
Aanmelden via U-TWIST, zie aanmeldingsprocedure.