Prospectus

nl en

Van Bismarck tot Hitler: Duitsland 1870-1945

Course
2008-2009

Een van de meest bediscussieerde thema’s in de geschiedenis is de vraag hoe de misdaden van Hitlers nazi-regime mogelijk waren. Het antwoord op deze vraag is gezocht op verschillende niveau’s en in vele richtingen: in sociaal-economische factoren (de beursineenstorting van 1929 en haar gevolgen), in politieke ontwikkelingen (zoals de verloren Eerste Wereldoorlog en de Vrede van Versailles), in ideologische opvattingen (het sociaal-darwinistisch en eugenetisch gedachtegoed) of in de aard van de politieke cultuur van Duitsland na 1871. Duidelijk is dat daarbij gedacht wordt aan factoren op zowel de korte als de lange termijn, zoals de zwakte van de Weimar-republiek respectievelijk de sterk militaristische en bureaucratische traditie van het Duitse Keizerrijk.In het college zal een aantal van deze verklaringen tegen het licht worden gehouden. Centraal staat de vraag in hoeverre er tussen het moment van de eenwording van Duitsland in 1871 onder leiding van Bismarck en de machtsovername door Hitler in 1933 sprake was van continuïteit dan wel discontinuïteit op een aantal terreinen. Concreet betekent dit dat thema’s aan de orde komen als de erfenis van Bismarck voor de ontwikkeling van het liberalisme en de democratie, de betekenis van de Duitse Obrigkeitsstaat voor het politiek-maatschappelijke leven, het antisemitisme rond 1900 vergeleken met de periode na 1933, de Weltpolitik onder Wilhelm II en de buitenlandse politiek onder Hitler, de erfenis van de Eerste Wereldoorlog en de politieke (in)stabiliteit van de Weimar-republiek.

Timetable

Semester I, zie rooster

Method of Instruction

Werkcollege. NB verplichte aanwezigheid zie studiereglement Instituut voor Geschiedenis, art 2).

Course objectives

Gedegen kennis van de geschiedenis van Duitsland in de beschreven periode, inzicht in het vraagstuk van continuïteit en discontinuïteit en in enkele historiografische discussies over de Duitse geschiedenis; vaardigheid in het verrichten van een beperkte literatuurstudie over een zelfgekozen deelonderwerp en vaardigheid in de mondelinge en schriftelijke rapportage daarover in de werkgroep.

Required reading

  • F. Boterman, Moderne geschiedenis van Duitsland 1800-heden (2e druk; Amsterdam 2005). ISBN 10: 9029562455

Examination

Schriftelijke toets (0,4); referaat/werkstuk (0,6)

Information

Bij docent p.dassen@hum.leidenuniv.nl.

Blackboard/webpage

N.n.b.

Overview

Het college bestaat uit een algemene discussie van de opeenvolgende periodes uit de geschiedenis van Duitsland. Tijdens het college zal gewerkt worden met een handboek, waarover na zes bijeenkomsten een schriftelijke toets wordt afgenomen, waarvoor men een voldoende dient te behalen. Daarnaast verrichten de deelnemende studenten een zelfstandig literatuuronderzoek over een onderwerp naar keuze, wat zal uitmonden in een referaat tijdens het college en een werkstuk na afloop (ca. 6000 woorden), gebaseerd op ca. 700 pp. literatuur.

Application Courses, Seminars and Exams

Aanmelden via U-TWIST, zie aanmeldingsprocedure.