Er is de laatste tijd weer veel aandacht voor de geschiedenis van de Nederlandse Opstand, de bekende eerste fase van de Tachtigjarige Oorlog. Dit gebeurt echter nog steeds vooral vanuit een zeer Nederlands perspectief, waarbij de internationale kant van het conflict vergeten wordt. Door te kijken naar de aanwezigheid van het Spaanse leger in de Nederlanden en de manier waarop daarover werd geschreven, is het mogelijk de geschiedenis op een geheel andere manier te benaderen. Kunnen 21ste-eeuwse Nederlanders zich verplaatsen in de oude vijand? Was de hertog van Alva echt zo verschrikkelijk? De studenten gaan uiteindelijk met authentieke bronnen werken. Dit kunnen 16e-eeuwse kronieken of brieven zijn, maar bijvoorbeeld ook latere Nederlandse geschiedwerken.
Timetable
Semester II, zie rooster.
Method of Instruction
Werkcollege. NB verplichte aanwezigheid (zie studiereglement Instituut voor Geschiedenis, art 2).
Course objectives
Inzicht in de geschiedenis van de Nederlandse Opstand, de militaire geschiedenis van de vroegmoderne tijd en de werking van processen met betrekking tot beeldvorming; het gezamenlijk bestuderen van een Engelstalige monografie, het zelfstandig verzamelen van secundaire literatuur, het doen van eigen onderzoek in Nederlandse bronnen; oefenen in het mondeling presenteren en in het schrijven van korte bijdragen en van een werkstuk.
Required reading
Geoffrey Parker, The army of Flanders and the Spanish Road, 1567-1659 (tweede editie, Cambridge 2004; ISBN: 9780521543927).
Examination
<u>Instaptoets in de eerste week</u> over de Inleiding en Part I (assembling an army) van het boek van Parker, _The Army of Flanders and the Spanish Road, 1567-1659.
_
Mondelinge presentatie en werkstuk. Het werkstuk is grotendeels bepalend voor het eindcijfer. De mondelinge presentatie dient voldoende te zijn.
Information
Bij de docent: r.p.fagel@let.leidenuniv.nl.
Blackboard/webpage
Ja.
Application Courses, Seminars and Exams
Aanmelden via U-TWIST, zie aanmeldingsprocedure.