Voortzetting van de taalverwerving met nadruk op de Latijnse syntaxis, voortzetting van de lees- en vertaalvaardigheid door lectuur van Cicero’s Pro Archia. Bij dit college zal gebruik gemaakt worden van C(omputer) O(ndersteunend) O(nderwijs).
Rooster
Onderwijsvorm
Werkcolleges, zelfstudie
Leerdoelen
Taalvaardigheid: verwerving van elementaire kennis op gebied van stamtijden, vocabulaire, syntaxis en het verder opbouwen van een elementaire vertaalvaardigheid (het leren zelfstandig teksten te lezen met behulp van een commentaar).
Schriftelijke presentatievaardigheden: het formuleren van een korte vertaling ongelezen stof, en het beantwoorden van eenvoudige open vragen over grammaticale verschijnselen binnen een Latijnse tekst.
Literatuur
J.J.M. Taeymans en J. Ysebaert, Verbarium Latinum, (Maastricht: J. Schenk, verscheidene drukken)
C. Kroon, Inleiding tot de Latijnse syntaxis. Structuur van zin en tekst. Grammatica, Amsterdam Univerity Press, 2007.
M. Koenen, Inleiding tot de Latijnse syntaxis. Structuur van zin en tekst. Oefenboek, Amsterdam Univerity Press, 2007.
Toetsing
Schriftelijke toets aan het eind van de cursus.
Vereisten voor minimale aanwezigheid, deelname en voorbereiding worden bekend gemaakt bij het begin van het college.
Informatie
drs. M.A.J. Heerink ( m.a.j.heerink@hum.leidenuniv.nl)
Overzicht
Vereisten voor minimale aanwezigheid, deelname en voorbereiding en een exact overzicht van de te behandelen stof worden bij aanvang van het college bekend gemaakt.
Toelatingseisen
Deze cursus is toegankelijk voor BA1-studenten GLTC met eindexamen Latijn die de cursus taalverwerving 1 gevolgd hebben.