Prospectus

nl en

Latijn po?e: Vergilius, Aeneis: begin, midden en slot

Course
2008-2009

Vergilius’ Aeneis is een episch gedicht over een zwerftocht en oorlog, heldendom, liefde en dood. Dus een Romeinse imitatie en combinatie van de Ilias en Odyssee? Ja en nee. Het gedicht lijkt sterk op Homerus in bepaalde aspecten van zijn structuur, inhoud en uitdrukkingswijze, maar houdt zich toch bezig met geheel andere thema’s en idee? Paradoxaal genoeg is Vergilius juist als hij Homerus in herinnering roept het origineelst. In het blok zal deze strijdvraag worden verkend door ons te concentreren op de cruciale fasen van het gedicht: begin, midden en slot. Geselecteerde gedeelten van de boeken 1, 6, 7 and 12 (ca 1200 versregels in totaal) zullen worden voorgeschreven voor ‘close reading’ in het Latijn; de rest van de Aeneis dient te worden gelezen in een moderne vertaling.

Rooster

Rooster BA2

Onderwijsvorm

Werkcolleges, zelfstudie
Enkele colleges zullen in het Engels worden gegeven.

Leerdoelen

Kennis:

  • Inleiding in de kenmerkende eigenschappen van het Vergiliaanse epos.

  • Kennis van de bijzondere betekenis van
    (i) het concept intertekstualiteit voor een Augusteïsche dichter;
    (ii) het concept ‘essential epic’.

Vaardigheden:

  • Vergroting van de leesvaardigheid Latijn en oefening in het zelfstandig lezen met behulp van een commentaar.

  • Aandacht voor interpretatie, zowel van kleine structuren d.m.v. ‘close reading’ als van grotere samenhang.

Contextualisering en inzicht:

  • Reflectie over
    (i) het verschil tussen Romeinse en moderne opvattingen over originaliteit;
    (ii) traditionele and (post-)moderne concepties van de rol van de lezer bij de interpretatie.

Literatuur

  • R.D. Williams (ed.), Virgil. Aeneid.

  • Vol. I (Boeken I-VI), Londen 1972, vele herdrukken;

  • Vol. II (Boeken VII-XII), Londen 1973, vele herdrukken.

Toetsing

Schriftelijke tentamen aan het eind van het blok over de collegestof en de (grotendeels zelfstandige) lectuur van het aangegeven pensum.
Minimumeisen voor aanwezigheid, deelname en voorbereiding zullen worden gesteld en aangegeven aan het begin van het blok.

Informatie

mw. prof. dr. J. Booth ( j.booth@hum.leidenuniv.nl)

Blackboard/webpagina

In beginsel wordt voor deze cursus geen gebruik gemaakt van blackboard.

Overzicht

Na één of meer inleidende hoorcolleges zullen geselecteerde gedeelten van de voorgeschreven tekst worden vertaald, geanalyseerd en besproken. Een gedetailleerd schema en een exacte omschijving van de te bestuderen stof zal aan het begin van het college worden verstrekt.

Toelatingseisen

Deze cursus is toegankelijk voor BA2-studenten GLTC.