Prospectus

nl en

Inleiding lingu?iek; Taalwetenschap II

Course
2008-2009

Aan de hand van het boek Taal en taalwetenschap wordt een brede inleiding gegeven in de taalkunde. Waar mogelijk zal worden ingegaan op de verschillen en overeenkomsten tussen het Nederlands en de verschillende moedertalen van de studenten.
De volgende gebieden van de taalkunde komen aan bod: fonetiek, fonologie, morfologie, syntaxis, semantiek, pragmatiek, sociolingu?iek, historische taalkunde en tweede-taalverwerving.
Toegangseis: voldoende voor Taalanalyse

Timetable

Rooster

Method of Instruction

Hoor-/werkcollege: aanwezigheid is verplicht

A la carte and contract teaching

Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden [hier](http://www.letteren.leidenuniv.nl/onderwijs/contractonderwijs/inschrijven.jsp meer) informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Dit college is niet beschikbaar voor A la carte onderwijs.

Course objectives

Doel van het college is kennis te ontwikkelen van taalwetenschappelijke basisbegrippen en de vaardigheid deze begrippen toe te passen bij het oplossen van concrete taalkundige problemen. Alle delen van de taalwetenschap komen aan de orde. Wanneer relevant zal gewezen worden op aansluiting met taalkundige bijvakken in het 3e jaar.

Required reading

R. Appel e.a. (red.), Taal en taalwetenschap (Oxford, Blackwell Publishing, 2002), isbn 0-631-23038-6

Examination

De cursus wordt afgesloten met een tentamen bestaande uit open vragen.

Information

Bij de docent: J.Caspers@let.leidenuniv.nl

Aanmelden: verplicht via U-twist, ook voor reguliere studenten Nederlandkunde

Blackboard/webpage

De wekelijkse powerpointpresentaties worden op Blackboard ter beschikking gesteld.

Overview

Per week bereiden de deelnemers een hoofdstuk uit het boek voor en maken de bijbehorende opdrachten (en/of vervangende opdrachten van de docent). In de bijeenkomsten zelf worden de opdrachten met de deelnemers besproken en naar aanleiding daarvan wordt dieper ingegaan op de inhoud van het betreffende hoofdstuk.