Prospectus

nl en

Oude geschiedenis van India

Course
2008-2009

Tijdens de colleges worden de verschillende typen bronnen behandeld die beschikbaar zijn voor de reconstructie van de oude geschiedenis van Zuid-Azi?India, Pakistan en Sri Lanka). Het gaat hier om onder meer archeologisch materiaal, munten, inscripties, teksten (religieuze teksten, geleerde verhandelingen, literaire teksten, toneelstukken) en westerse bronnen. Elke type bronmateriaal kent zijn eigen eigenaardigheden, beperkingen en vertekeningen. Tevens komen enkele zogenaamd betrouwbare data uit de Indiase geschiedenis aan de orde, zoals de datum van de Boeddha.

Rooster

Zie roosters
donderdag 13-15

Onderwijsvorm

Hoorcollege. Inschrijven via U-Twist is verplicht.

A la Carte- en Contractonderwijs

Belangstellenden die deze cursus in het kader van A la carte onderwijs willen volgen (zonder tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Leerdoelen

Het belangrijkste doel van het college is de ontwikkeling van een kritische houding ten opzichte van de bronnen beschikbaar voor de reconstructie van de oude geschiedenis van India.

Literatuur

Wordt nader bekend gemaakt

Toetsing

Schriftelijk tentamen met enkele essayvragen.

Informatie

Bij H.Tieken: h.j.h.tieken@let.leidenuniv.nl

Overzicht

11 september
De datering van de Boeddha, H. Tieken
Inleiding
Griekse bronnen

Klaus Karttunen, India and the Hellenistic World. Helsinki 1997, 69-94.

18 september
Puranas

F.E. Pargiter, The Purana Texts of the Dynasties of the Kali Age. Varanasi 1962, 65-74
Shailendra Bhandare, ‘Numismatics and History: The Maurya-Gupta Interlude in the Gangetic Plain’. In: Patrick Olivelle, Between the Empires: Society in India 300 BCE to 400 CE. Oxford 2006, 67-112.

25 september
Asoka inscripties

Harry Falk, Asoka Sites and Artefacts. Mainz 2006, 55-58, 111-112, 139-153, 241.
Enkele voorbeelden van de Asoka inscripties wordt aan de deelnemers per email toegestuurd.

2 oktober
Arthasastra

R.P. Kangle, The Kautiliya Arthasastra. Part I. An English Translation with Critical and Explanatory Notes. Bombay 1972, 5-12 (Inhoudsopgave), 80-85 (Boekhouding).

9 oktober
De zogenaamde Cankam periode in de Zuid-indiaase geschiedenis, H. Tieken
R. Champakalakshmi, Trade, Ideology and Urbanisation. South India 300 BC to AD 1300. Delhi 1999, 175-2002,
Rajan Gurukkal, ‘Forms of Production and Forces of Change in Ancient Tamil Society’, Studies in History 5/2 (1989), 159-175.

16 oktober
Oude literatuur en moderne politiek, H. Tieken
Sheldon Pollock, ‘Ramayana and Political Imagination in India’, Journal of Asian Studies 52/2 (1993), 261-297,
Robert Philip Goldman, ‘Of Time and the Epic: The Ramayana’s Trajectory from Adikavya to National Epic’. In: François Grimal, Les sources et le Temps. Pondichéry 2001, 211-227,
Peter van der Veer, ‘Monumental Texts : The Critical Edition of India’s National Heritage’. In: Daud Ali, Invoking the Past: the uses of history in South Asia. Delhi 2002, 134-155.
23 oktober geen college i.v.m. toetsweek

30 oktober
Sanskrit als nationale taal, H. Tieken
Sumathi Ramaswamy, ‘Sanskrit for the Nation’, Modern Asian Studies 33/2 (1999), 339-381,
Adi Hastings, ‘Licked by the Mother Tongue: Imagining Everyday Sanskrit at home and in the World’, Journal of Linguistic Anthropology 18/1 (2008), 24-45 (kan worden gedownload van het internet).

6 november
Muntslag in het oude India, E. Raven
Joe Cribb, ‘ The origins of the Indian coinage tradition’, South Asian Studies 2003:1-19 (vergrotingen van afbeeldingen komen beschikbaar in blackboard)

13 november
Munten en de ontdekking van India’s verleden: de Kushanas
Joe Cribb, ‘ Rediscovering the Kushans’ . In: E. Errington and V.S. Curtis (eds.), From Persepolis to the Punjab: exploring ancient Iran, Afghanistan and Pakistan, pp. 179-210. London: British Museum Press, 2007

20 november
Praktikum.
Echte Indiase munten hanteren en en bespreken (met kleine thuisstudieopdracht in de week van 10-16 november)

27 november
M. Klokke

4 december
M. Klokke