‘Teleurstellend triviaal’ ,‘gewoon geestig’, ‘uitdagend knap en sophisticated’. Zo wisselden de geleerde meningen over Ovidius’ Amores van de negentiende eeuw tot vandaag. Hoe is dit gekomen en welke mogelijkheden zijn er nog voor herinterpretatie in het tijdperk van de postmoderne kritiek?
In het werkcollege zal op deze vragen worden ingegaan door ‘close reading’ van geselecteerde gedichten. Daarbij zullen secundaire studies en commentaren (met name die van J. Booth (1991) op Amores II) opnieuw worden bekeken. Het werkcollege zal gebaseerd zijn op een kernpensum, dat bestaat uit Amores I en II in het Latin (60 pagina’s) en Amores III voornamelijk in vertaling. Te behandelen onderwerpen zijn o.m.: de structuur op het niveau van gedicht, van boek en van de drie boeken samen; de scherpzinnige taalvondsten van Ovidius; intertekstualiteit met andere Romeinse liefdespo?e (onder wie Catullus, Propertius en Horatius’ Oden); metapoetische aspecten; gender and genre.
Rooster
Onderwijsvorm
Werkcolleges (enkele inleidende hoorcolleges zullen in het Engels gegeven worden).
Leerdoelen
Kennis:
Verruiming en verdieping van de kennis van Latijnse liefdeselegie (cf. BA1 en BA2).
Verdieping van de kennis van de Latijnse stijlkunde en taalwetenschap.
Verdieping kennis genreconventies en intertekstualiteit.
Toepassing theoretische kennis (b.v. op het gebied van de structuralisme en/of deconstructie).
Vaardigheden:
Wetenschappelijk werken, in het bijzonder aangaande de interpretatie naar aanleiding van zowel traditioneel-filologische als ook literatuur-theoretische vraagstellingen.
Houden van een referaat, opzetten van een uitgebreid en grondig gedocumenteerde hand-out alsmede discussievaardigheden.
Literatuur
Tekst:
J.A. Barsby (ed.) Ovid. Amores Book 1, Oxford, 1973 (reissued Bristol 1991);
J. Booth (ed.), Ovid, Amores II, Aris & Phillips, Warminster 1991 (revised edition 1999).
De hele tekst van de Amores in moderne vertaling moet door iedereen tevoren gelezen worden; ook boek 1, gedichten 1 t/m 5 in het Latijn. De rest van het pensum Latijn moet vóór het einde van de eerste blok grondig gelezen worden.
Secundaire literatuur:
R. Armstrong, Ovid and his Love Poetry. London 2005.
B.W. Boyd, Ovid’s Literary Loves. Influence and Innovation in the Amores. Ann Arbor, Michigan 1997.
P.E. Knox (ed.), Oxford Readings in Ovid. Oxford 2007.
P. Veyne, Roman Love Elegy. Love, Poetry and the West (transl. D. Pellauer). Chicago 1988.
M. Wyke, The Roman Mistress. Ancient and Modern Representations. Oxford 2002.
Toetsing
Referaat van 30 minuten (40%), ondersteund door een volledig gedocumenteerde en gedetailleerde, afgedrukte hand-out (50%); algemene deelname aan de discussie (10%). Minimumeisen voor aanwezigheid, deelname en voorbereiding zullen worden bekend gemaakt aan het begin van de cursus.
Informatie
mw. prof. dr. J. Booth ( j.booth@let.leidenuniv.nl)
Blackboard/webpagina
Voor deze cursus wordt gebruik gemaakt van blackboard voor informatie aan het begin van de cursus en voor mededelingen. Het ‘discussion board’ kan later ook worden gebruikt, indien nodig of wenselijk.
Overzicht
Er zullen twee à drie inleidende ‘hoorcolleges’ worden gegeven. Daarna zullen de studenten referaten houden (ondersteund door een hand-out) over individuele gedichten of gedichtpaaren. Maximum aantal deelnemers: 15.
Een exact overzicht van de te behandelen stof wordt bij aanvang van de cursus bekend gemaakt.
Toelatingseisen
Dit college is toegankelijk voor BA3 studenten GLTC. Aanmelding via U-twist.