(max. 25 studenten, 4 uur)
Deze cursus beoogt studenten voorbij het idee van een “bottom-up” leesstrategie te helpen, en hen te laten beginnen met het toepassen van “top-down” leesstrategie?op zowel bewerkte, als op geselecteerde authentieke tekstmaterialen van een (hoog) middenniveau. Door middel van deze leesoefeningen zullen studenten hun actieve kennis en beheersing van kanji en vocabulaire vergroten, en leren om zinsstructuren van een meer gevorderd middenniveau te begrijpen alsmede hun kennis in deze toe te passen. Voorts zullen zij hun analytische en vertaalvaardigheden verder ontwikkelen, en een grondiger begrip krijgen van de manieren waarop verschillende taalelementen met elkaar verband houden om zodoende coherente structuren te vormen en betekenis uit te drukken.
Daarnaast zullen studenten leren om hun leesgedrag aan te passen om zodoende om te kunnen gaan met een vari?it aan verbanden en leesdoelen, door te gaan oefenen met een reeks van leesstrategie?zoals cursorisch/bladerend lezen, vluchtig lezen, vooruit en voorspellend lezen, samenvattingen maken, parafraseren etc.. Aan de studenten zal voldoende gelegenheid worden geboden om zich verder te bekwamen in het gebruik van naslagwerken (zoals Japans-Japanstalige woordenboeken [kokugo jiten], on-line informatie/artikelen op het internet, naslagwerken om titels van boeken, bibliografische data en dergelijke op te zoeken).
Rooster
Zie: rooster
Onderwijsvorm
Werkcollege
Literatuur
『テーマ別中級から学ぶ日本語 改訂版』 (研究社) (NOT the ワークブック)
Arai, Reiko et al.: Teemabetsu chûkyû kara manabu nihongo, Revised edition, Kenkyûsha, 2007.
ISBN 978-4-327-38443-2
2,300 yen
en
『どんな時どう使う日本語表現文型500 中・上級』(1・2級対応)(アルク)
Tomomatsu, Etsuko et al.: 500 Essential Japanese Expressions: A Guide to Correct Usage of Key Sentence Patterns, ALC Press Japanese Textbook Series, 2007.
ISBN 978-4-87234-589-6
2,427 yen
Toetsing
– schriftelijk tentamen
Informatie
Bij de docent of het secretariaat TCJ: japanese@hum.leidenuniv.nl
Aanmeld- en inschrijfprocedure colleges en tentamens: www.hum.leidenuniv.nl/japans/studenten/aanmeldingsprocedure.jsp
Overzicht
Onderdeel van:
Taalbeheersing II
Beoogd niveau: Middenniveau/JLPT 3-2 (CEF B1.1. daar waar toepasbaar)
- cumulatieve vocabulaire (BA1+BA2): ongeveer 4,000
- zinsstructuren/grammatica: JLPT 3-2
- kanji: ongeveer 1000