Prospectus

nl en

Editiewetenschap (methoden Letterkunde)

Course
2008-2009

In dit college staan methode en praktijk van de editiewetenschap centraal en wordt gereflecteerd op de geschiedenis van het editeren (bij dit laatste wordt tevens de relatie met de vakgeschiedenis aangegeven). Studenten maken kennis met een aantal editoriale basisbegrippen, en krijgen oog voor de problemen en keuzen waarvoor een editeur zich gesteld ziet. Uitgangspunt vormt de Nederlandse letterkunde, van middeleeuwen tot heden. Parallel aan het werkcollege vinden om de andere week praktijkcolleges plaats waarin met de bronnen op tafel ervaring met (aspecten van) editeren wordt opgedaan. Studenten kunnen hier hun persoonlijke voorkeur volgen door te kiezen voor een bepaald tijdvak: Middeleeuwen (handschriften, middeleeuws schrift), Vroegmoderne Tijd (vroege drukken, zeventiende-eeuws schrift), Negentiende eeuw (diverse brontypen), Twintigste eeuw (diverse brontypen).

Timetable

2e semester, blok 1 en 2, di. 12-13 uur hoorcollege, woe. 11-15 uur werkcollege in 4 groepen

Method of Instruction

1 uur hoorcollege, en een zestal over het semester te verdelen werkcolleges; zelfstandige literatuurstudie; bij het college hoort een excursie naar het Huygens Instituut

A la carte and contract teaching

Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Dit college is niet beschikbaar voor A la carte onderwijs.

Course objectives

Studenten doen kennis op over uiteenlopende aspecten van de editiewetenschap. De besproken thema’s worden geconcretiseerd aan de hand van casuïstiek ontleend aan de Nederlandse literatuurgescheidenis, zodat de kennis op dit terrein wordt uitgebouwd. Waar dienstig wordt verwezen naar internationale voorbeelden en/of editiepraktijken. Studenten leren inzien dat achter een uitgave van een literaire tekst een bronnensituatie schuilgaat die van tekst tot tekst verschilt maar die per tijdvak deels verwante trekken vertoont. De editeur bepaalt de doelgroep van zijn uitgave en wat de lezer precies onder ogen krijgt. In het college wordt gereflecteerd op de vraag hoe een tekstediteur tot een afweging komt. Studenten oefenen de omgang met materiële bronnen uit een tijdvak naar keuze. Het college biedt training in mondeling en schriftelijk presenteren, en in onderzoeksvaardigheden.

Required reading

  • Marita Mathijsen, Naar de letter. Handboek editiewetenschap. 2e, herz. oplaag. Den Haag, 1997,

  • Nader op te geven artikelen, met name over de (middeleeuwse) handschriftenperiode.

Aan het begin van het college wordt een literatuurlijst uitgereikt met daarop alle tentamenstof.

Examination

Mondeling tentamen, in aanwezigheid van een docent Oudere en een docent Moderne Letterkunde

Information

Het college wordt gecoördineerd door Wim van Anrooij, Opleiding Nederlands (WSD-complex, gebouw 1167, kamer 101a), tel. 071-5272121, e-mail w.van.anrooij@hum.leidenuniv.nl

Blackboard/webpage

n.v.t.

Overview

Tijdens dit hoorcollege worden de volgende thema’s besproken:
(1) Geschiedenis van het editeren,
(2) Wat een editeur zich van tevoren moet afvragen,
(3) Soorten edities,
(4) Het productieproces en de gevolgen voor het uitgeven van teksten,
(5) Analytische bibliografie,
(6) Keuze van de basistekst,
(7) Varianten / Stemmatologie,
(8) Tekstkritiek,
(9) De commentaar,
(10) Elektronisch publiceren,
(11) Nieuwe Filologie,
(12) Lopende editieprojecten anno 20nu,
(13) Excursie naar het Huygens Instituut in Den Haag.

In de hoorcolleges wordt de besproken thematiek aan de hand van vooraf gelezen secundaire literatuur nader uitgediept. Na week 13 bestuderen studenten zelfstandig een additionele literatuurlijst.