Prospectus

nl en

Werkcollege Grieks: Homerus, Odyssee

Course
2008-2009

In dit college lezen en interpreteren we Homerus’ Odyssee, het epos dat (samen met de Ilias) aan het begin van de westerse literatuurgeschiedenis staat. We zullen stilstaan bij literaire en taalkundige aspecten van het epos, waarbij we de meest recente inzichten uit het Homerus-onderzoek zullen bespreken. In het bijzonder zullen we ingaan op de compositie en opbouw van de Odyssee als geheel en op de Homerische verteltechniek. Centrale passages van het werk lezen we in het Grieks: natuurlijk behoren daartoe onder meer de volgende beroemde sc?s: Calypso, Nausica?Odysseus bij de Phaiaken, de zanger Demodocus, het verhaal van Ares en Aphrodite, Polyphemus, Circe, Odysseus in de onderwereld, de Sirenen, Odysseus’ terugkeer, de boogwedstrijd en Odysseus’ hereniging met Penelope.

Bijzondere aandacht zal uitgaan naar het soms problematische gedrag van Odysseus. Hoe betrouwbaar zijn de spannende verhalen die hij vertelt? Hoe heldhaftig is een vorst die al zijn vrienden onderweg kwijt raakt? Is het wel zo slim van de ‘listige’ Odysseus om de toorn van de cycloop op te wekken? En waar gaat de Odyssee dan eigenlijk over? Dergelijke vragen zullen uitgebreid aan de orde komen.

NB. Bij de keuze van het pensum wordt rekening gehouden met het feit dat zich onder de deelnemers van dit college potentieel studenten bevinden die Homerus als schoolexamenauteur hebben gelezen (CSE 2006). Waar de nadruk in het eindexamen op de rol van Telemachus lag, zal dit college zich meer concentreren op de verhalen van Odysseus (tijdens zijn verblijf bij de Phaiaken) en op de compositie van de Odyssee als geheel.

Rooster

Rooster BA3

Onderwijsvorm

Werkcolleges (referaten en actieve deelname aan de discussie).
NB. Bij werkcolleges geldt een aanwezigheidsplicht.

Leerdoelen

Onderzoeksvaardigheden (BA gevorderd niveau): materiaal selecteren, analyseren en beoordelen; een probleemstelling formuleren; opzetten en uitvoeren van een onderzoek van middellange omvang met betrekking tot een semi-complexe onderzoeksvraag; formuleren van een beargumenteerde conclusie. Zorgvuldig gebruik van secundaire literatuur. Mondelinge presentatie (BA eindniveau): de onderzoeksresultaten worden uitgewerkt in een helder en beargumenteerd referaat van middellange duur (ca 30 min.). Actieve deelname aan vakinhoudelijke discussie op gevorderd BA niveau.

Literatuur

  • Homeri Opera, Vol. III-IV (Odyssea), ed. Thomas W. Allen, Oxford University Press, Oxford 1919.

  • J. Mehler, Woordenboek op de gedichten van Homerus, ‘s-Gravenhage & Rotterdam (Nijgh en Van Ditmar), willekeurige druk.

  • Een vertaling van de Odyssee; bij voorkeur: H.J. de Roy van Zuydewijn, De terugkeer van Odysseus, Arbeiderspers, Amsterdam 1992 (of latere druk).

Toetsing

De studenten worden op drie onderdelen beoordeeld: (1) actieve deelname aan de discussie; (2) de mondelinge presentatie; (3) een tentamen over de gelezen en besproken passages.

Informatie

dr. C.C. de Jonge ( c.c.de.jonge@let.leidenuniv.nl)

Toelatingseisen

Dit college is toegankelijk voor BA3 studenten GLTC. Aanmelding via U-twist.