Prospectus

nl en

Rituelen en symbolen van de islam

Course
2008-2009

In het college komen twee soorten bronnen aan de orde. De eerste soort geeft de devotionele voorschriften aan zoals beschreven in de normatieve islamitische bronnen maar ook met aandacht aan de huidige situatie. De tweede soort bestudeert de doorwerking van deze devotionele voorschriften in het leven van moslims in het Westen. Met het oog daarop wordt een aantal artikelen bestudeerd waarin een dergelijke doorwerking aan de orde komt.

Doelstelling

De doelstelling van deze cursus is drieledig, namelijk:
(a) Inleiding geven over basisbegrippen die vaak gebruikt worden in de relevante islamitische bronnen.
(b) Het verwerven van een gedegen kennis van de juridische discussies betreffende de devotionele voorschriften in het islamitische recht.
© Aandacht besteden aan wederzijdse invloeden tussen deze voorschriften en de context waarin een moslim zich bevindt. Daarbij komt de rol van deze devotionele voorschriften aan de orde binnen de betrekkingen tussen moslims en niet moslims en in het leven van moslims in het Westen als centraal thema in dit college.

Binnen dit kader komt een aantal onderwerpen centraal te staan die belangrijke maatschappelijke relevantie hebben in de westerse en vooral in de Nederlandse samenvoeging zoals “oproep tot het gebed (Adhân)”, “imam en imamopleiding”, “islamitische kleding”, “vasten in het Westen”, “Bedevaart (hajj) en niet moslims”, etc.

Onderwijsvorm

Hoor- en werkcollege.

Toetsing

Schriftelijk tentamen en referaat.

Literatuur

De studenten krijgen bij het eerste college een reader. Deze reader omvat artikelen en gedeeltes uit zowel normatieve bronnen als moderne studies:
Normatieve bronnen

  • Ibn Rushd, The Distinguished Jurist’s Primer: Bidâyat al-Mujtahid wa Nihâyat al-Muqtasid, trans. Imran Ahsan Khan Nyazee & Mohammad Abdul Rauf, Granet Publishing, UK, 1994.

  • Sabiq, As-Sayyid, Fiqh us-Sunnah (vertaling: Engels), Indianapolis, 1992.

  • Mohammed Ali, De religie van de Islam, Den Haag, 2005.
    Moderne studies, onder andere:

  • Juynboll, G.H.A., “Westerlingen in Mekka en Medina”, in De Arabische Wereld, Meulenhoff, Amsterdam, 1980, pp. 648-658

  • Harvey, L.P., “The Moriscos and the Hajj”, in British Society for Middle Eastern Studies, vol. 14, no. 1, 1987, pp. 11-24.

  • Koningsveld, P.S. van, Het Graf van Mohammed: Attitudes en discussies rond een religieus symbool, Leiden, 2007.

  • Koningsveld, P.S. van & W.A. Shadid, “Muslim Dress in Europe: Debates on the headscarf”, in Journal of Islamic Studies, vol. 16, no i, 2005, pp. 35-61.

  • Koningsveld, P.S. van & W.A. Shadid, “Legal Adjustments for Religious Minorities: The Case of Ritual Slaughtering”, in Islam in Dutch Society: Current Developments and Future Prospects, Pharos, Nederland, 1992, pp. 2-25

  • Koningsveld, P.S. & W. Shadid, “Muslim Dress in Europe: Debates on the headscarf”, in Journal of Islamic Studies, vol. 16, no i, 2005, pp. 35-61.

  • Takim, Liyakat, “Offering Complete or Shortened Prayers: Shî‘i perspective”, in Muslim World, vol. 96, pp. 401-422.

  • Calder, Norman, “Zakat in Imami Shi’i Jurisprudence, from Tenth to the Sixteenth century A.D.”, in Bulletin of the School of Oriental and African Studies, vol. 44, no. 3, 1981, pp. 468-480.

  • Vermeulen, B.P. et al, Overwegingen bij een boerka verbod: Zienswijze van de deskundigen inzake een verbod op gezichtsbedekkende kleding, ministerie van justitie, den Haag, 2006, pp. 24-82.

Toelating

Geen eisen. Kennis van het Arabisch is niet vereist.