Locke’s Essay behoort tot de canon van de filosofie. Autoriteiten hebben hun vooroordelen als aangeboren kennis naar voren geschoven, waardoor deze oordelen niet meer ter discussie stonden. Locke stelt daar tegenover dat wij geen aangeboren kennis hebben, en dat ieder mens op eigen kracht inzicht moet verwerven. Tijdens de cursus worden twee van de vier boeken van de Essay gelezen. Centraal in de cursus staat de relatie is tussen kennis, geloof (ook in religieuze zin) en rede. Hierbij wordt Locke’s opvatting van kennis vergeleken met de idee dat kennis een gerechtvaardigde ware mening is.
Method of instruction
Werkcollege
Examination
Schriftelijk tentamen
Required reading
John Locke, An Essay Concerning Human Understanding, P.H. Nidditch (ed.), Oxford: Clarendon Press, 1975 (of later jaar).
Timetable
see Rooster BA2-programma 2008-2009
Registration
Inschrijving via U-twist, zie aanmeldingsprocedure
Information
Dr. M.S. van der Schaar ( m.van.der.schaar@phil.leidenuniv.nl)
Remarks
De cursus is toegankelijk voor keuzevakkers.