Prospectus

nl en

Argumentatieve en retorische analyse

Course
2008-2009

Hoe laat jij je overtuigen? Weet je het verschil te maken tussen goede en slechte argumenten? Ben je in staat om retorische trucs herkennen? In dit college leer je hoe je jezelf kritisch kunt wapenen tegen verbale beïnvloeding. Eerst gaan we in op de theorie en praktijk van argumentatief taalgebruik. Zo leer je hoe je de verzwegen elementen van iemands redenering kunt achterhalen, hoe je een schematisch overzicht kunt maken van de argumenten en subargumenten die iemand voor zijn standpunt naar voren heeft gebracht en hoe je drogredenen kunt herkennen. Vervolgens richten we ons op specifieke situaties waarin argumentatief taalgebruik een belangrijke rol speelt, zoals de politiek en het recht. We zullen daar zien dat sprekers vaak niet alleen argumenten gebruiken om hun publiek te overtuigen, maar ook andere retorische middelen, zoals ethos, pathos, verwoording en presentatie. Je leert deze middelen te doorzien, om zo een weloverwogen oordeel te kunnen vellen over een betoog.

Timetable

1e semester, blok 1 en 2, ma 14-15 uur hoorcollege, woe. 11-12 uur, 13-14 uur, 14-15 uur, 3 parallelwerkgroepen

Method of Instruction

hoor-/werkcollege

Course objectives

  • Kennismaking met het analyseapparaat van argumentatietheorie en retorica.

  • Vaardigheid ontwikkelen in argumentatieve en retorische analyse van teksten.

  • Voorbereiding op praktische colleges (betogend) schrijven en presenteren en op theoretische colleges over taalbeheersing en taalgebruik in het algemeen en argumentatie en retorica in het bijzonder.

Required reading

  • A. Braet, Retorische kritiek. Overtuigingskracht van Cicero tot Balkenende. Den Haag: Sdu, 2007.

  • F.H. van Eemeren, R. Grootendorst en A.F. Snoeck Henkemans, Argumentatie. Inleiding in het analyseren, beoordelen en presenteren van betogen. 3e herz. dr. Groningen [etc.]: Wolters-Noordhoff, 2006.

  • Syllabus Argumentatief taalgebruik.

Examination

Twee schriftelijke tentamens. Beide cijfers tellen even zwaar. Een deelcijfer lager dan een 5 moet worden herkanst.

Information

Dr. H. (Henrike) Jansen, e-mail: h.jansen@hum.leidenuniv.nl, tel. 071 527 2331.

Blackboard/webpage

Er wordt gebruik gemaakt van Blackboard

Overview

Blok 1 gaat over Argumentatie (zie schema in opdrachtensyllabus). Blok 2 over Retorica.