Prospectus

nl en

MA-tutorial Dutch as a Second Language

Course
2009-2010

In deze onderzoeksgroep wordt een onderzoeksobject gekozen binnen het gebied van de tweedetaalverwerving, waarbij de studenten een actieve rol spelen bij de precieze formulering van de onderzoeksvraag en de uitwerking van die vraag in een in korte tijd uit te voeren experimenteel onderzoek. Centraal zal staan de invloed van de moedertaal (T1) op de verwerving van een bepaald aspect van het Nederlands als tweede taal (NT2), waarbij prosodie een centrale rol speelt (woordklemtoon, zinsaccent, intonatie). Een mogelijke onderzoeksvraag is de volgende: hoe erg is foutgeplaatste klemtoon of accent voor de perceptie van het Nederlands als tweede taal?

Toegangseis
Afgeronde BA met taalkundespecialisatie, basiskennis van tweedetaalverwerving

Timetable

donderdag 15.15-17.00 uur
See also the timetable for Dutch Studies.

Method of Instruction

Werkcollege

Course objectives

  • Het verwerven van kennis op het gebied van de verwerving van het Nederlands als tweede taal

  • De deelnemers krijgen inzicht in de problematiek van opzet en uitvoering van onderzoek naar tweedetaalverwerving

  • Training van de vaardigheid in het doen van verslag van wetenschappelijk onderzoek

Required reading

Wordt aan het begin van de cursus bekendgemaakt.

Examination

– referaat, mondelinge presentatie (20%)
– werkstuk (80%)

Information

Bij J.Caspers@let.leidenuniv.nl

Aanmelden: Verplicht via U-twist (ook voor reguliere studenten Nederlandkunde)