Prospectus

nl en

Interculturele Literatuurbenaderingen (Intercultureel 1)

Course
2008-2009

Wat maakt een literaire tekst uit een jou onbekende culturele context nu precies anders? Wat moet je weten om zo’n tekst te kunnen lezen? Of, een nog belangrijker vraag: wat moet je afleren om zulke teksten te kunnen lezen? We bestuderen een aantal baanbrekende studies over vertaalproblematiek, misvattingen over oraliteit, de relatie tussen ‘ras’ en schrijven, en de spanningen tussen Europese roman en Afrikaanse en Indiase genres. Daarna leren we aan de hand van oude en nieuwe reisverhalen, het fenomeen van het toerisme en studies over orientalisme en de modernistische belangstelling voor Afrika welke vaste patronen terugkeren in de Europese houding ten opzichte van culturele anderen. In het laatste deel van het college zien we hoe literatuurtheoretici die patronen aan de kaak stellen. In postkoloniale en zwarte literatuurtheorie en in de theorie van de literaturen van de diaspora, migratie en globalisering worden nieuwe manieren voorgesteld om literatuur, identiteit en cultuur te begrijpen . In dit college maken we kennis met het werk van Frantz Fanon, Wole Soyinka, Edward Said, Homi Bhabha, Ruth Finnegan, Paul Gilroy, Henry Louis Gates jr. e.a., en concepten als oraliteit, postkolonialisme, mimicry, black atlantic, transnationalisme, creolisering, hybriditeit, relatie.

Rooster

Raadpleeg voor het rooster de opleidingswebsite. Last-minute wijzigingen worden onder nieuws weergegeven.

Onderwijsvorm

Hoor/werkcollege

A la Carte- en Contractonderwijs

Belangstellenden die deze cursus in het kader van A la carte onderwijs willen volgen (zonder tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Leerdoelen

Dit college geeft allereerst inzicht in de historische en culturele contexten van literaturen die zijn geschreven binnen interculturele “contact”-relaties; het maakt de studenten vertrouwd met de sleutelbegrippen in het wetenschappelijke debat over deze kwesties; studenten leren relaties leggen tussen vroegere zienswijzen en huidige debatten.

Literatuur

  • Reader met artikelen en fragmenten primaire literatuur

  • John McLeod, Beginning Postcolonialism.

Toetsing

Schriftelijk tentamen en werkstuk

Informatie

Bij de docent