Uitgangspunt bij dit college is een ge?egreerde aanpak van Duitse geschiedenis (culturele en sociale geschiedenis), Landeskunde (de actuele politiek en sociale structuur van het Duitse taalgebied) en literatuurgeschiedenis. Het gaat hierbij niet om het aanbrengen van feitenkennis uit handboeken, maar om het plaatsen van teksten in hun context. Zelfstudie van de student wordt verwacht bij het bestuderen van een tweetal handboeken (Beutin en M?r) waarvan de lectuur in het college begeleid wordt en waarop tijdens de zittingen bij het behandelen van specifieke problemen teruggegrepen kan worden.
Daarnaast komt een rijk geschakeerd aantal teksten ter sprake, gekozen op grond van hun functionaliteit in communicatief opzicht en zonder beperkingen t.a.v. ‘Textsorten’: triviale literatuur is evenzeer vertegenwoordigd als b.v. hoorspelen, interviews, tv-spelen en wat dies meer zij. Actieve bijdragen van de student worden, naast eventuele responsie, verwacht in de vorm van spreekbeurten.
Timetable
2e semester, blok 1 en 2, woensdag 13-15 uur
Method of Instruction
Hoor-/werkcollege
A la carte and contract teaching
Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.
Dit college is niet beschikbaar voor A la carte onderwijs.
Course objectives
Studenten trainen in vermogen teksten in hun context te plaatsen. Zelfstudievaardigheden vergroten.
Required reading
- Beutin,W. u.a.: Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart, – Metzler. nieuwste druk – Müller, H.: Deutsche Geschichte in Schlaglichtern. Mannheim/Wien/Zürich. nieuwste druk
Examination
Actieve deelname en afsluitend, mondeling tentamen
Information
Bij de docent: J.W.Onderdelinden@let.leidenuniv.nl
Blackboard/webpage
n.v.t.
Overview
In dit college wordt de volgende periode met bijbehorende stromingen behandeld:
1700 – 1815: Absolutisme, Aufklärung, Franse Revolutie, Klassik en Romantik.