Tussen “Du bist m? ich bin d? en het citaat uit de titel van deze cursusbeschrijving liggen ogenschijnlijk werelden. In elk geval liggen er ca. 800 jaar (literatuur-)geschiedenis tussen de gedichten waar deze regels uit komen. In dit college wordt liefdespo?e uit de periode tussen de 12e en de 21e eeuw behandeld. Dat gebeurt nicht alleen chronologisch maar ook aan de hand van thema’s als: liefde en vriendschap, geestelijke en lichamelijke liefde, liefde en afscheid, liefdesdood etc. Verschillende concepten van het begrip liefde worden in hun culturele context besproken. Daarbij wordt ook op vormaspecten ingegaan.
Timetable
1e semester, blok 1, dinsdag 15-16 uur hoorcollege, woensdag 13-15 uur werkcollege
Method of Instruction
Hoor-/werkcollege
Course objectives
Studenten krijgen inzicht in en verwerven kennis van de relevante verschijnselen en ontwikkelingen in de Duitstalige poëzie vanaf de Middeleeuwen (met een zwaartepunt op de twintigste/eenentwintigste eeuw); studenten krijgen inzicht in en verwerven kennis van de voor de analyse van die poëzie relevante poëzie- en cultuurtheoretische aspecten; studenten zijn in staat hun verworven kennis en inzicht bij de concrete tekstanalyse in te zetten en relevante vraagstellingen te ontwikkelen.
Required reading
- Deutsche Liebeslyrik. Hg. von Hans Wagener. Stuttgart: Reclam, rev. Ausgabe 1995; – Dieter Burdorf: Einführung in die Gedichtanalyse. 2., überarb. u. aktualisierte Aufl., Stuttgart/ Weimar (Metzler) 1997; – Verdere literatuur wordt ter beschikking gesteld
Examination
Referaat (20%) en werkstuk (80%)
Information
Blackboard/webpage
ja
Overview
Poëzieanalyse; poëzietheorie; interpretatie; genre; culturele concepten van liefde; identiteit; mediëvistiek; DDR; Duitsland; esthetiek
Remarks
Hoorcollege:
Het wekelijks hoorcollege geeft voor Ma- en Ba-studenten gemeenschappelijk een inleiding in het thema dat voor die week op het programma staat. Daarbij wordt verondersteld dat de studenten die voor die week opgegeven literatuur hebben bestudeerd.