Prospectus

nl en

Leren en communiceren filosofie

Course
2008-2009

Filosofie wordt momenteel op zo’n 170 scholen met havo en/of vwo gegeven en de verwachting is dat het aantal de komende jaren zal toenemen. In de cursus Leren en communiceren wordt een brede ori?atie aangeboden in verschillende facetten van het leraarschap filosofie. De structuur van het examenprogramma wordt verkend en er wordt een analyse gemaakt van de eindtermen van de verschillende domeinen. Daarbij wordt bekeken hoe de eindtermen zijn verwerkt in de gangbare leerboeken. De praktijk van het lesgeven wordt voorbereid door middel van het oefenen van activerende didactische werkvormen zoals het onderwijsleergesprek, de klas-als-denktank, het Socratisch gesprek en de retorische oefening. Deze activiteiten bereiden voor op een kortlopende stage op een middelbare school. Na het observeren van lessen filosofie, zal de student zelf enkele lessen gaan verzorgen. Deze lessen zullen bij diverse practica op het instituut worden voorbereid volgens het didactisch-analyse model. Andere vragen die in de cursus aan bod komen zijn: de toetsing van filosofische kennis en vaardigheden, de relatie tussen filosofieopvatting en onderwijsstijl en de competenties en habitus van de docent filosofie. Bij ieder college worden er opdrachten uitgevoerd en gepresenteerd. Van de studenten wordt een actieve bijdrage verwacht.

Method of instruction

Werkcollege

Examination

Vakdossier filosofie aanleggen met diverse (praktische) opdrachten.
Voor dit college geldt een aanwezigheidsplicht.

Required reading

Syllabus, te verkrijgen tijdens het eerste college

Admission requirements

Geen

Timetable

zie Rooster BA2-programma 2008-2009

Registration

Inschrijving via U-twist, zie aanmeldingsprocedure.

Information

drs. D.H. Oosthoek ( doosthoek@iclon.leidenuniv.nl)

Remarks

De cursus is uitsluitend toegankelijk voor BA-studenten Wijsbegeerte. Zij kunnen deze cursus opnemen als niet-wijsgerig keuzevak in het BA2- of BA3-programma.