In de laatste dertig jaar van de twintigste eeuw werd het tot dan lange tijd dominante beeld dat de werkelijkheid bestaat onafhankelijk van onze vooroordelen en (wetenschappelijke) ideologie?en dat wetenschappelijke kennis die werkelijkheid ontsluiert, onder vuur genomen door een brede coalitie van o.a. wetenschapssociologen, feministen en postmodernisten. Deze aanval resulteerde in een breed gevoerd debat dat bekend zou worden onder de naam “Science Wars”. In deze “oorlog” stond veel op het spel. Zoals D.C. Phillips het eind jaren negentig uitdrukte: “[…] it can be argued that if the more radical of the sociologists of scientific knowledge . . . are right, then the validity of the traditional philosophic/epistemological enterprise is effectively undermined, and so indeed is the pursuit of science itself.”.
In deze cursus wordt allereerst een brede introductie in de filosofische aspecten van het sociaal constructivisme gegeven en maakt de student kennis met de recente filosofische discussie over het onderwerp. Aan de hand van dit thema wordt de student bovendien getraind in het vormen en beargumenteren van een eigen kritisch standpunt in een actuele filosofische controverse.
Method of instruction
Werkcollege
Examination
Presentaties, midterm paper, eindpaper
Required reading
*André Kukla, Social Constructivism and the Philosophy of Science, London: Routledge, 2000. *Aanbevolen literatuur wordt tijdens het eerste college bekend gemaakt.
Admission requirements
De cursus is alleen toegankelijk voor studenten die Epistemologie en wetenschapsfilosofie I en II hebben afgerond.
Timetable
zie Rooster BA3-programma 2008-2009
Registration
Inschrijving via U-twist, zie aanmeldingsprocedure.
Information
dr. J.W. McAllister ( j.w.mcallister@phil.leidenuniv.nl )
Remarks
Studiepad: Epistemologie & Wetenschapsfilosofie
Voertaal: Engels; schriftelijke bijdragen in het Nederlands toegestaan.