De moderne kunstenaar staat op gespannen voet met het museum. Vroeger was het vooral een plaats waar de kunstenaar inspiratie kon opdoen en kennis kon nemen van ontwikkelingen in de kunst. Langzamerhand werd het een plek die de kunstenaar ruimte bood om zijn werk aan het publiek te tonen of om te experimenteren. Het museum werd een ruimte die betekenis toekende aan het werk en de positie van de kunstenaar in de kunstwereld mede bepaalde. Vanaf de jaren zestig en zeventig tot op heden problematiseren en bekritiseren kunstenaars de rol van het museum. In deze projectgroep worden verschillende kunstenaars zoals Duchamp, Broodthaers, Haacke, Wilson en Fraser bestudeerd die met hun werk een dialoog met het museum aangaan.
Timetable
Roosters 2008-2009
Method of Instruction
Werkcollege. Er geldt voor de werkcolleges een aanwezigheidsplicht (zie Onderwijs- en Examen reglement [OER]).
Course objectives
In vergelijking met tweedejaars werkcolleges leert de student tijdens de projectgroep gebruik te maken van complexer onderzoeksmateriaal. De student moet de relevante informatiebronnen kunnen vinden en hanteren. Verder dient de student de onderzoeksresultaten op een gestructureerde wijze mondeling en schriftelijk te presenteren. De presentatie kenmerkt zich door een goede onderbouwing van de onderzoeksresultaten. Daartoe behoort ook een controleerbaar systeem van bronverwijzing. Het onderzoek en het daaruit voortvloeiende werkstuk vormen de generale repetitie voor het Bacheloreindwerkstuk.
Required reading
Nader te bepalen
Examination
Opdracht, referaat en werkstuk. Het werkstuk bepaalt grotendeels het eindcijfer.
(Paper 6500 woorden, 12-14 blz., literatuur 560 blz.)
Information
Drs. M.A. Leigh m.a.leigh@let.leidenuniv.nl