Het uitgangspunt van de projectgroep is de bestudering van schriftelijke bronnen uit westerse en niet-westerse culturen en van alle tijden. De bronnen kunnen zijn tijdschriften, brieven, reisverslagen, memoires, filosofische teksten en ze kunnen gaan over kleding, interieurs, kunstvoorwerpen van glas, edelmetaal, industrieel ontwerpen, smaak, enzovoort. We gaan de bronnen kritisch lezen en bespreken, en zullen ze waar mogelijk relateren aan werkelijke voorwerpen en artefacten. Verder gaan we bekijken hoe de bronnen zijn gebruikt in geschiedenissen over toegepaste kunst en design, dus in welke contexten.
Rooster
Onderwijsvorm
Werkcollege en zelfstandige bestudering van literatuur. Er geldt voor de werkcolleges een aanwezigheidsplicht (zie Onderwijs- en ExamenReglement [OER]).
Leerdoelen
- Kritisch leren analyseren van bronnen uit verschillende landen en culturen – Kritisch leren analyseren van literatuur over vormgeving met betrekking tot het gebruik
van uiteenlopende schriftelijke bronnen – Inzicht verwerven in teksten en hun (historische) contextenOefening in het zelfstandig
en duidelijk verslag doen van gevonden onderzoeksresultaten, zowel mondeling als
schriftelijk, op een wetenschappelijk niveau
Literatuur
Er word collectief gewerkt met een of twee (betaalbare) publicaties over vormgeving en er komt aanvullende literatuur op een werkgroepplank. De aan te schaffen boeken worden tijdig bekend gemaakt.
Toetsing
Opdracht, referaat en werkstuk. Het werkstuk bepaalt grotendeels het eindcijfer.
(Paper 6500 woorden, 12.-14 blz., literatuur 520 blz.)
Informatie
Dr. M.H. Groot m.h.groot@hum.leidenuniv.nl