De cursus biedt kennis van en inzicht in de ontwikkelingen binnen de jeugdliteratuur vanaf haar ontstaan in de tweede helft van de achttiende eeuw tot heden. Het verschijnsel jeugdliteratuur wordt bestudeerd in zijn historische en sociale context. Er is zowel aandacht voor de eigen aard van jeugdliteratuur als ook voor de relatie tussen jeugdliteratuur en volwassenenliteratuur. Zo wordt naar aanleiding van het ontstaan van een afzonderlijke jeugdliteratuur in de tweede helft van de achttiende eeuw vooral ingegaan op de wijze waarop de nieuwe vorm van literatuur zich onderscheidde van in die tijd al bestaande vormen. Ontwikkelingen in de hedendaagse jeugdliteratuur leiden juist tot een verkenning van de overeenkomsten tussen volwassenenliteratuur en jeugdliteratuur.
Rooster
2e semester, blok 1 en 2, maandag 15-17 uur
Onderwijsvorm
hoor-/werkcollege
A la Carte- en Contractonderwijs
Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.
Dit college is niet beschikbaar voor A la carte onderwijs.
Leerdoelen
Na het volgen van de cursus heeft de student kennis van en inzicht in de ontwikkelingen die zich sinds de tweede helft van de achttiende eeuw hebben voorgedaan in zowel de jeugdliteratuur zelf als ook in de beschouwing van de jeugdliteratuur. De student kan de kennis en inzichten ook zelf mondeling en schriftelijk toepassen op verschillende aspecten van de jeugdliteratuur.
Literatuur
Joosen, V. en K. Vloeberghs, Uitgelezen jeugdliteratuur. Ontmoetingen tussen traditie en vernieuwing. Leuven, Lannoo Campus, 2008. ISBN 978 90 209 7699 1, € 24,95.
Leeslijst primaire jeugdliteratuur
Toetsing
Ter voorbereiding op de colleges worden opdrachten gemaakt. Deze opdrachten worden uitgewerkt in een essay.
Informatie
Bij de docent: h.van.lierop@hum.leidenuniv.nl.
Blackboard/webpagina
n.v.t.