Prospectus

nl en

Rapporteren over onderzoek

Course
2008-2009

Wie wil er niet in zo kort mogelijke tijd een goede tekst schrijven? In dit college leer je hoe je het schrijfproces zo efficiënt mogelijk kunt laten verlopen en aan welke eisen een goede tekst moet voldoen. Specifiek richten we ons erop hoe je in een nota of een scriptie rapporteert over eigen en andermans onderzoek. Je schrijft voor dit college een nota over een onderwerp op het terrein van de taalbeheersing. In een aantal hoorcolleges worden instructies voor het schrijven van een nota gegeven en er zijn spreekuurbijeenkomsten waarin je je eigen opzet voor je nota met de docent bespreekt. Je schrijft twee versies van een nota: de eerste versie wordt op basis van het commentaar dat je hebt gekregen van de docent herschreven tot een tweede versie.

In dit college leer je welke factoren de begrijpelijkheid van een tekst beïnvloeden en welke elementaire taalverzorgingskwesties er spelen. Wat is er bijvoorbeeld aan de hand met zinnen als “Luid joelend reed de bus het ravijn in” of “De reizigers wordt verzocht zich naar perron 1 te begeven”? In hoor- en werkcolleges leggen we ons toe op het herkennen, benoemen en corrigeren van begrijpelijkheidsproblemen en fouten in spelling, interpunctie en stijl. Daarmee zorgen we ervoor dat je taalgebruik op een niveau komt dat van een academicus verwacht mag worden. Ook leg je zo de basis voor een eventuele baan in het onderwijs of bij de media, als docent, redacteur, taaladviseur, etc.

Timetable

2e semester, blok 1 en 2, vrijdag 10-11 uur hoorcollege, vrijdag 9-10, 11-12, 12-13 uur, drie parallelle werkgroepen

Method of Instruction

Hoor- en werkcolleges; spreekuurbijeenkomsten.

A la carte and contract teaching

Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Dit college is niet beschikbaar voor A la carte onderwijs.

Course objectives

  • Studenten maken zich de grondbeginselen van het schrijven van een wetenschappelijke tekst eigen.

  • Daarbij wordt ook hun praktische en theoretische kennis van taalverzorging waar mogelijk verbeterd en geperfectioneerd: ze leren de kwaliteit van teksten te beoordelen en teksten te verbeteren.

Required reading

  • A. Braet en J. Vos: Het schrijven van een nota. Een korte handleiding. Leiden, 2002. (Staat op blackboard.)

  • F.H. van Eemeren & A.F. Snoeck Henkemans: Argumentatie. Groningen: Wolters-Noordhoff, 2006, hoofdstuk 9, pp. 119-130.

  • J. Renkema: Schrijfwijzer. 4e ed. Den Haag: Sdu, 2005.

  • Het Groene Boekje. Woordenlijst Nederlandse taal. (Herz. ed.) Den Haag: Sdu, 2005.

Examination

Beoordeling van de tweede versie nota/scriptie en een schriftelijk tentamen over de theoretische stof. Eindcijfer op basis van het cijfer voor nota/scriptie (3 ects) en het tentamen (2 ects): gewogen gemiddelde, in de verhouding 2:1. Een deelcijfer lager dan een 5 moet herkanst worden.

Blackboard/webpage

Er wordt gebruikgemaakt van blackboard

Overview

De docent geeft aan het begin van het college een overzicht van het programma.