D.m.v. bezoeken aan het RMO (Rijksmuseum van Oudheden) wordt aan de hand van concrete objecten de kennis van de materi? cultuur (voor zover behandeld in de cursus Egyptische Cultuurgeschiedenis) uitgebreid en verdiept, waarbij diverse aspecten (zoals archeologische, kunsthistorische, etc.) uitvoerig aan bod komen.
Timetable
*1e semester, tweede blok *Voor de meest recente versie van het rooster klik hier.
Method of Instruction
Hoor- en responsiecollege.
A la carte and contract teaching
Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.
Dit college is niet beschikbaar voor A la carte onderwijs.
Course objectives
Het vergroten van de in het college Egyptische Cultuurgeschiedenis I (EG11EC1) opgedane basiskennis met verdere feitenkennis, maar ook inzicht in hoe men artefacten kan benaderen. Het verkrijgen van een veelzijdig, gedetailleerd, analyserend en kritisch observatievermogen is een hiermee samenhangend evenwaardig doel. Materiële cultuur II (EG12MC2), Egyptische archeologie I-II (EG21AE1 resp. EG32AE2), Egyptische kunstgeschiedenis (EG22EKG) volgen hierna en bouwen hierop voort.
Required reading
*C. Aldred, Egyptian art in the days of the Pharaohs, 3100-320 B.C (London 1980). Verkrijgbaar bij Atleest.
*S. Quirke & J. Spencer. The British Museumbook of Ancient Egypt. (London 1992). bestuderen hoofdstuk 4, 5, 7 en 8; kennis van hoofdstuk 1,2, 3, 6. Boek bestudeerbaar via balie NINO-bibliotheek.
*W. Wolf,. Funde in Ägypten. (Göttingen 1966) bestuderen: hoofdstuk. 2, 3, 6, 9, 11, 13, 17, 18, 21, 22, 23.
*Collegestof.
*
Moederkopieën van de te bestuderen hoofdstukken en artikelen zijn via de balie van de NINO-bibliotheek te consulteren.
· N.B. Het is van belang dat men naast het gebruik van fotokopieën ook de oorspronkelijke publicaties raadpleegt i.v.m. de kwaliteit van (kleuren-)foto’s!
Ter versterking van de basisfeitenkennis blijft de stof gehandhaafd van:
J. Baines & J. Málek _Cultural Atlas of Ancient Egypt _(New York 2000 en later of een vertaalde editie), bestuderen: 12-21, 30-35, 38-64, 72-81, 84-107, 114-117, 123-125, 132-139, 142-165, 168-169, 173-185, 190-221, 226-227; aandachtig kennis nemen van de rest. Verkrijgbaar bij Atleest.
Examination
Schriftelijk tentamen aan het einde van het tweede blok met korte (invul)vragen over een reeks afbeeldingen en essayvragen over de bestudeerde literatuur en collegestof. Beiden wegen even zwaar. Herkansing op afspraak: mondeling of schriftelijk, afhankelijk van aantal deelnemers.
Information
Bij de docent Prof. Dr. Olaf Kaper: o.e.kaper@hum.leidenuniv.nl
Blackboard/webpage
Via <https://blackboard.leidenuniv.nl/>
Overview
Het betreft zeven wekelijks terugkerende colleges van ieder 2 uur waarin een specifieke artefact(groep) geanalyseerd wordt en in een (bredere) culturele context geplaatst. De dynamiek van de cursus bestaat uit een interactie tussen de docent en het gehoor waarbij beide partijen in een zekere mate van dialoog elkaar vragen/problemen voorleggen betreffende de artefact(groep)en die besproken worden. Iedere student dient 1 keer een gegeven opdracht/vraag uit te werken samen met een andere student en deze kort te presenteren.
*Kennismakingsrondgang over Egyptische afdeling. Geschiedenis van de Leidse collectieverwerving.
*Uitvoerige studie van de drie-dimensionale beelden in chronologische volgorde. Er is met name aandacht voor gesteenten en hun winning, kleding, haardracht, houding, stijlontwikkeling, beeldhouwtechnieken en relatie tot twee-dimensionale sculptuur.
Verbanden tussen de afgebeelde produkten van kunstnijverheid en de realia in de collectie (vaatwerk, juwelen, meubilair, toiletartikelen etc).
Remarks
*Aanmelden via U-twist. *Omwille van een goede toegankelijkheid voor alle deelnemers tot de behandelde objecten is de groepsgrootte op 15 personen gesteld, waarbij hoofdvakstudenten Egyptologie voorrang krijgen. Eventuele restplaatsen zijn beschikbaar voor keuzevakkers en/of contractstudenten.