We behandelen een aantal modellen voor het ontstaan van reproductieve isolatie. De modellen sluiten aan op de in blok 3 behandelde populatiegenetica en zijn ook relevant voor de in blok 4 gevoerde discussie over het soortsbegrip. Na een korte inleiding over de achtergrond en de onderliggende theorie gaan studenten zelf aan de slag met het opstellen en programmeren van enkele van deze modelen. Na het opstellen van goed lopende programma’s worden de modellen numeriek onderzocht. De resultaten worden in een biologische context geplaatst en we bespreken gezamenlijk de implicaties voor biologisch onderzoek.
Coordinator
Dr.P.Haccou; p.haccou@biology.leidenuniv.nl
Methods of instruction
Hoorcolleges en werkgroepen met modelleer en programmeeropdrachten. Self-assessment via Blackboard.
Study material
syllabus, self-assessment tests in Blackboard
Examination
Tentamen (80%). Beoordeling van werkgroepopdrachten en de opdrachtevaluatie (20%).
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt voor self-assessment tests en het verstrekken van informatie over colleges en werkgroepen en beoordelingsresultaten.
Course objective
- Leren om biologische vragen in een formele taal (wiskunde en programmeertaal) te formuleren. – Onderzoeken van het gedrag van modellen en het interpreteren van de resultaten in een biologische context.