Prospectus

nl en

Blok 4 / Biodiversiteit - dier: de Tree of Life

Course
2008-2009

De studenten krijgen een overzicht van de diversiteit aan levende organismen, aan de hand van een selectie van de belangrijkste groepen van fotosynthetiserende prokaryoten tot meercellige planten, paddestoelen en dieren. Met behulp van rijk ge?ustreerde hoorcolleges en practica waarin microscopische preparaten en/of gehele organismen worden bestudeerd, worden zij vertrouwd gemaakt met de verscheidenheid aan levende organismen. De studenten worden getraind om morfologische en anatomische kenmerken gericht waar te nemen. Een zwaar accent krijgt het vastleggen van deze waarnemingen en het interpreteren van de waargenomen structuren in het licht van de aangeboden informatie over levenscycli. Huidige inzichten in de evolutiegeschiedenis van het leven (fylogenie) en een aantal belangrijke evolutionaire ontwikkelingen en functionele relaties worden toegelicht aan de hand van de stamboom van het leven (Tree of Life). Ook wordt ingegaan op het begrip biodiversiteit en het belang er van voor ons mensen.

Coordinator

Dr. M.C.Roos; roos@nhn.leidenuniv.nl

Methods of instruction

Bij dit onderdeel wordt uitgegaan van een zeer minimale voorkennis. De hoorcolleges zijn zeer rijk geïllustreerd. De practica, uitgevoerd aan de hand van opdrachten en vragen vormen een centraal onderdeel van dit blok. Deze practicumopdrachten moeten in toenemende mate zelfstandig worden uitgevoerd, en worden dagelijks beoordeeld. Voorts bevatten de practica ook theoretische opdrachten over de diverse groepen organismen en hun plaats in de Tree of Life . Deze opdrachten zijn vooral bedoeld om kennis beter te verwerven en toe te kunnen passen. In hoeverre de in de colleges en practica aangeboden kennis voldoende is verwerkt, wordt getoetst met een tussentijds deeltentamen (plant). Voorts worden de studenten zelf geacht te toetsen met behulp van de oefenstof op de Campbell website.
De (verplichte) excursies naar de Hortus, Naturalis,Sea Life en Artis zijn een integraal en belangrijk onderdeel voor het leren waarnemen.

Study material

Biodiversiteit: Campbell & Reece, 8th ed.; syllabi, uitgedeeld materiaal tijdens practica

Examination

Biodiversiteit (10 EC, 6 plant, 4 dier): 2 sets van practicum/opdrachtverslagen (plant/dier, 30 resp. 50 % deeleindcijfer); tentamen: essay hoofdtentamen plus deeltentamen (plant, 70% deeleindcijfer), essay hoofdtentamen (dier; 50% deeleindcijfer).

Blackboard

De website van Campbell wordt gebruikt voor oefenstof en zelftoetsing.
Alle colleges worden (noodzakelijkerwijs enigszins gesimplificeerd) via Blackboard ter beschikking gesteld.

Course objective

Biodiversiteitsonderdeel beoogt basiskennis te geven over:
1 Taxonomische diversiteit van organismen, hun morfologie en levenscycli, en over de hoofdlijnen van hun evolutionaire geschiedenis (af te leiden uit de moderne inzichten in de Tree of Life).
2. Vorm, ontwikkeling en functie: anatomie en embryogenese van organismen.
3. Evolutie van organismen.
4. Basiskennis omtrent het begrip biodiversiteit, leegfwijze organisme in relatie tot milieu, bedreigingen en gebruik en basisvaardigheden op het gebied van:
a. het doen van (gerichte) waarnemingen, het vastleggen, interpreteren en communiceren van deze waarnemingen met geannoteerde tekeningen.
b. het gebruik van classificaties en taxonomische namen.