Prospectus

nl en

Zoologie

Course
2008-2009

Het doel van de cursus is tweeledig: 1) verdieping van de propedeuse stof en 2) introductie op experimenteel onderzoek. De cursus is opgebouwd rond de belangrijke levensfuncties waarmee een organisme zich in zijn milieu handhaaft, zoals waarneming, voedselverwerking en stofwisseling, ademhaling en circulatie, homeostasis, osmoregulatie en excretie. Voor elke functie worden de betrokken processen en structuren van het moleculaire tot en met het macroscopisch niveau behandeld. De mens als terrestisch- en de vis als waterorganisme staan centraal. Daarnaast wordt ruime aandacht besteed aan de ontwikkelingsprocessen van het organisme, met name de ontwikkeling van het circulatiesysteem bij embryo’s. De opbouw van het eerste deel van de cursus is ca 34 uur (werk)colleges en 9 halve dagen practicum. De practica zijn bedoeld als ondersteuning van de colleges: dissectie van de rat, embryonale ontwikkeling van de kippe-poot, functie van botstructuren in de vissekop, en effect van farmaca op de hartfunctie (CD-rom).
In het tweede deel van de cursus komen specifieke aspecten van experimenteel zo?isch onderzoek expliciet aan de orde: 1) Het formuleren van een goede vraagstelling. 2) Literatuuronderzoek (wat is wel en wat niet bekend). 3) Het formuleren van hypothese en experiment. 4) De analyse en interpretatie van resultaten. Er worden in dit deel nog een 12-tal colleges gegeven over specifieke onderwerpen (genomics, adaptatie aan extreme condities, endocriene sturing, fenotypische plasticiteit, biomechanica, klinische aspecten van embryologie, en moleculaire ontwikkelingszo?ie). Er wordt een inleiding gegeven tot literatuuronderzoek en mondeling en schriftelijk rapporteren van wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast wordt er gewerkt aan een aantal korte opdrachten zoals het opzoeken van genen in de internet-databank (inclusief het menselijk genoom). Bij de ministages, die ca 3 weken duren, moeten studenten eigen onderzoekjes formuleren, uitvoeren, en presenteren. In dit deel wordt uiteraard van de studenten de nodige zelfwerkzaamheid verwacht, wat altijd met groot enthousiasme geschiedt. De eindpresentaties zijn dan ook altijd ? van de hoogtepunten.

Coordinator

Dr.G. van den Thillart, g.van.den.thillart@biology.leidenuniv.nl

Prof.dr.M.Richardson; m.k.richardson@biology.leidenuniv.nl

Methods of instruction

hoorcolleges, practicum, computerondersteunend onderwijs, ministages

Study material

syllabus

Examination

tentamen

Application

via formulier tweede jaars cursussen