Omschrijving
Deze cursus beoogt studenten te introduceren in de parlementaire geschiedenis van Nederland en hun daardoor meer inzicht te geven in de wording en ontwikkeling van de Nederlandse staat gedurende de laatste twee eeuwen, vanaf de vestiging van de eenheidsstaat. Het accent ligt daarbij op het parlementair besluitvormingsproces en dus op de twee hoofdactoren: regering en parlement. In een aantal hoorcolleges wordt die geschiedenis behandeld. Daarbij is tevens gekozen voor een speciaal thema als rode draad door die geschiedenis. Uitgaande van de actualiteit, waarin thema’s als staatsburgerschap, multiculturaliteit en integratie niet van de politieke agenda zijn weg te denken, luidt het thema dit cursusjaar: natie, nationaliteit, identiteit en vreemdelingen. Door de analyse van het politieke besluitvormingsproces bij kwesties waarin nationaliteit, identiteit en vreemdelingenbeleid in het verleden een rol speelden, onderzoeken studenten vervolgens op welke wijze politici met deze materie omgingen. Hiervoor zullen studenten veelal de Kamerstukken als primaire bron moeten raadplegen.
Onderwijsvormen
Het eerste deel van de cursus bestaat uit een aantal hoorcolleges waarin de parlementaire geschiedenis van twee eeuwen de revue passeert, met speciale aandacht voor het hoofdthema van nationaliteit en identiteit.
Het tweede deel wordt ingevuld door de studenten. Zij houden elk een korte inleiding over het onderwerp dat zij als casus behandelen. Iedere student kiest hiervoor een apart onderwerp (een lijst met onderwerpsuggesties zal aanwezig zijn). Per casus treden een of twee medestudenten op als referent. Aan het einde van de cursus dienen de onderwerpen uitgewerkt te worden in een paper.
Studiemateriaal
Aantal te bestuderen pagina’s: ca. 500 – P.J. Oud, Staatkundige vormgeving in Nederland, deel I 1840-1940, Assen, Van Gorcum 1997 – J. Bosmans, Staatkundige vormgevinging in Nederland, deel II De tijd na 1940, Assen, Van Gorcum 1999 – C.C. van Baalen e.a. (red.) (2007), Jaarboek Parlementaire Geschiedenis 2007. De moeizame worsteling met de nationale identiteit, Amsterdam, Boom.
Te lezen: de artikelen pp. 13-106.
Toetsing
- Een schriftelijke toets over de verplichte literatuur na afloop van de hoorcolleges, halverwege de cursus. – De deelnemers aan deze cursus dienen een korte presentatie te geven van de opzet van hun paper. Zij treden bovendien minstens eenmaal op als referent bij een medestudent. – Aan het einde van de cursus leveren zij een werkstuk in van 6000-7500 woorden.
Ingangseis/advies
Nationale Politiek I: Nederlands Politiek Bestel
Nationale Politiek II: Nederlandse Politieke Geschiedenis
Rooster
dinsdag 28 oktober t/m 16 december, 15.00-17.00 uur, 6C03; en
donderdag 30 oktober t/m 18 december, 15.00-17.00 uur, Ch06